zondag 1 oktober 2023

Sjoerd Kuyper • 30 september 2020

• Schrijver Sjoerd Kuyper (1952) schreef in tijden van corona veel brieven, en een gedeelte daarvan is nu gebundeld in We schreeuwden omhelzingen naar elkaar — in feite een coronadagboek.

Bergen, 30 september 2020
ik 'loop' sinds een paar weken bij een psycholoog, omdat mijn ziel te groot is geworden voor mijn lichaam en af en toe dreigt ervandoor te gaan. Met andere woorden: enorme wegzakkers, nogal angstaanjagend.
Ik heb het daarover wel eens met jullie gehad en toen gaf Jacq me een oxazepammetje dat ik in mijn portemonnee stopte voor noodgevallen. Maar toen zich een maand geleden een noodgeval voordeed, was het pilletje uit zijn verpakking ontsnapt en verpulverd en was mijn beurs vanbinnen witbestoven.
Nu denken ze dat ik een stemmingsstoornis heb. Ik dacht dat dat alleen in Wit-Rusland voorkwam. En ze denken ook dat ik een depressie heb die ik verdomd goed weet te maskeren - zie de opgewekte toon in deze mail. Ik zou zelfs een gebroken been kunnen maskeren, denk ik.
Dus nu heb ik officieel oxazepam maar daar willen ze me weer vanaf hebben en ze stellen een serotonine voor, de psycholoog en de dokter. Jij hebt ervaring met soortgelijke middeltjes, toch? ik ben er niet heel erg fanatiek voor. Maar die oxazepam helpt wel. Heb jij een third opinion?
Wat een gedoe.
Ondertussen probeer ik ontzettend relaxed te leven, maar dat is ons niet gegeven, broeder. Volgens mij ben ik toch gelukkig. Zelfs met de herfst. Ach, zaten wij maar samen ergens, nu, in ochtendjas, met uitsmijters en fijn veel koffie, en mochten wij elkaar dan maar omhelzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten