maandag 16 oktober 2023

Danièle Sallenave • 17 oktober 1991

Danièle Sallenave (1940) is een Franse schrijfster en journaliste. Gepasseerd station bevat dagboeknotities uit de periode 1990-1991.

New York, 1991

17 oktober
In de metro twee meisjes, middelbare scholieren of studentes: 'Nee, die andere! Hoe heet ze ook alweer?' Haar vriendinnetje: 'Simone de Beauvoir?' 'Ja, die.' Ze lopen verder.
In een etalage beweegt een verkoopster zich op kousenvoeten tussen de glasplaten met handtassen die ze handig herschikt. Toen ik jong was, vond ik dit een erotisch beeld, een uiterst aantrekkelijk type vrouwelijkheid dat te kijk werd gesteld. En in de bus opnieuw het gegons van stemmen, flarden tekst die ik opvang. 'De maan? O ja, heel belangrijk! Zo heb ik bijvoorbeeld...' En: 'Bij ons is zeventien hét getal! Ik ben op mijn zeventiende getrouwd, mijn kind werd op een zeventiende geboren en het was de zeventiende kleindochter van mijn schoonmoeder.' 'Was dat niet Mégane?' 'Nee, mijn dochter is de zeventiende.' 'Leuke naam, Mégane.' 'Ja, vind ik ook, maar er was er al eentje.'
O, voorjaar, jeugd, gebladerte, zonovergoten oevers, waar zijn jullie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten