maandag 9 oktober 2023

Jacob David Mees • 10 oktober 1874

• Jacob David Mees (1852-1875) was een bankierszoon en rechtenstudent. Hij hield van 1872-1874 een dagboek bij. 

10 october
Ik heb mij tot taak gesteld iedere week 10 pagina's te schrijven. Nu is het zaterdagavond en moet ik nog 10 bladzijden vullen hoewel ik niets te zeggen heb.
Wij schrijven 10 October en genoten vandaag een prachtig najaarsweer. Ik wandelde met Van Haaften naar het Holland Spoor, en na in het Zuid-Hollandsch een broodje gegeten [te] hebben, wandelde ik ook weder naar de Javastraat. Hoe lang zal het uitgaan voor mij nog duren? Op het ogenblik voel ik mij krachtig, genoeg om de zaak met vertrouwen tegemoet te gaan, maar ongelukkig weet ik dat een pleuris in een week mij meer krachten ontneemt dan ik in 3 maanden terug kan krijgen. Uit het stilzwijgen der doktoren kan ik met zekerheid opmaken dat mijn long in zeer slechte toestand is. Groote waarschijnlijkheid is er dus dat het mis gaat. Maar toch richt ik mijn leven in zonder me om die groote waarschijnlijkheid te betreuren en ik kan in gemoede verklaren dat ik tegenwoordig mij volstrekt niet ongelukkiger voel dan vroeger toen ik nog niet wist dat mijn levenskans zoo slecht stond. Ik lijk op iemand die een lot heeft in de staatsloterij en nu leeft in verwachting van de 100.000.

[Jacob David Mees overleed vier maanden later aan tbc]


De Javastraat in Den Haag rond 1900.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten