maandag 23 oktober 2023

Jan Wolkers • 24 oktober 1972

Jan Wolkers (1925-2007) was een Nederlandse schrijver en kunstenaar. Zijn dagboek van 1972 is verschenen bij de Bezige Bij.

maandag 23 oktober 1972
Bij het zebrapad voor de nieuwe rai rijdt een Chinese man in een Mercedes me van achteren aan. Ik stopte voor overstekende voetgangers, en knal. Deksel van bagageruimte en rechter achterspatbord behoorlijk ontwricht, achterlicht aan gruizels. We denken het onder elkaar te kunnen regelen, maar de politie komt eraan. De Chinees weet niet of het wel zijn schuld is, zegt hij tegen de politie. Hij dacht dat ik aarzelde. Politie is geheel op mijn hand. De mensen liepen al een paar meter op het zebrapad. De politie zegt tegen me dat wegpiraterij moet worden afgestraft.

dinsdag 24 oktober 1972
Schrijven in op tuin 294. Het is schitterend op het volkstuincomplex. Bladerloze bomen vol rode appeltjes en bleke violette bossen herfstasters. Een zacht gepiep trekt erdoor van staartmezen. De kleine grijze wezentjes hangen ergens heel hoog in de mist aan de twijgen. Val 's middags in slaap van de griep. Karma haalt bij de thee een ons bonbons en een ons amandelspeculaas voor me. Dan word ik wel ineens een stuk actiever. Kap de grote, te ver uitstekende tak van de ficus en snoei de palm bij zodat we weer een beetje gemakkelijk door het atelier kunnen rondlopen. Zwabber de vloer en sla de mat uit met de mattenklopper. Maan en vlokken stof.

woensdag 25 oktober 1972
IJle blauwe lucht met roze wolken. Berken bleekgeel. Meidoorns in de schaduw van de flat bruinig rood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten