zondag 15 oktober 2023

Anna Achmatova • 15 oktober 1963

Anna Achmatova (1889-1966) was een Russische dichteres. Dagboekfragmenten van haar zijn opgenomen in De echte twintigste eeuw (vertaald door Alissa Leigh en Silvana Wedemann).

15 oktober 1963
Komarovo
Vandaag de eerste sneeuw. Ik heb een stuk van Proloog ('De Stem') geschreven met vier gedichten. Voor Ljoebimova geposeerd. Ik wacht op Lida.

17 oktober
Lida is drie keer geweest (de tweede keer met Volodja Kornilov). Ik heb haar tweemaal een stuk uit Proloog voorgelezen. Het bevalt haar beter dan De kandelaar. Rondom de herfst, die dreigt over te gaan in een klassieke Finse winter.
Het is mij toch gelukt te weten te komen waarom Lida Zeven gedichten niet heeft begrepen, dat wil zeggen waarom ze vond dat ze geen cyclus vormden. Ze dacht dat de 'Schone' een persoon was, en ze kende het Adagio van Vivaldi niet.

21 oktober
...ik heb besloten een opschrift in het Latijn (misschien uit Horatius) toe te voegen dat duidelijk zal maken wat er met de 'Schone' bedoeld wordt... (III-de).
Morgen (23 oktober) verlaat ik het hutje. Dit vertrek komt me voor als verraad. Ik moet steeds denken dat ik hier iets niet heb voltooid, niet tot het einde toe heb doorgedacht. En Zij (de Muze) kan niet zonder mij.
...en de muziek die van mijn ziel heeft gedronken, laat ik ook als het ware zonder drinken achter en zo ervaar ik haar dorst. Alleen de dennenbomen kan het werkelijk niets schelen - binnenkort moeten ze een sterfelijke gezelligheid scheppen.

Ze groeten mij niet - zijn niet blij, 
En de hele winter stonden ze hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten