woensdag 1 november 2023

Monique van de Ven • 2 november 1982

Monique van de Ven (1952) is een Nederlandse actrice. In 1982 hield ze op verzoek van NRC Handelsblad een 'Hollands dagboek' bij, ter gelegenheid van de première van haar film Ademloos.

Dinsdag [2 november]
Heerlijk vind ik het om in andere, voor mij nieuwe, badkamers rond te kijken. Ontdek bijvoorbeeld dat de heer des huizes zich in de douche scheert en contactlenzen draagt, bijzondere nertsolie-shampoo gebruikt. Ik bedoel maar, zo zie je nog es wat. Bespreek eventuele tocht naar China. Koop tussen twee afspraken door een vest. Parkeer daarvoor dubbel. Wordt me, terecht, niet in dank afgenomen.
Ontmoet regisseur, bespreken wel en nee van script. De twee vriendinnen J. en H. hebben etentje geregeld voor vanavond. Er is een begrijpend knikje en 'n aai als ik vertel dat ik me ondanks al die aandacht eigenlijk reuze alleen voel. Thuis bij J. zit H., de man van H., met baby van B. en J. (duidelijk?) op schoot. Bevallingen, emoties, worden van beide kanten verteld, en ik luister met open mond, ademloos... In de stilte van de nacht hebben we gedachten kunnen delen.

Woensdag [3 november]
Werk vandaag dit dagboek uit, eet Hollandse mosselen met nieuwe vrienden. Op weg naar huis zie ik iets op straat rollen, donker. Lijkt kat en zak, blijkt hoed en oude man te zijn. Twee auto's stoppen, mensen stappen uit. Ik blijf kijken, nieuwsgierig of ze 'm helpen. Man wil zelf, probeert, valt weer. Ze nemen 'm mee. Ik weet nu, dat ik niet in Los Angeles ben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten