maandag 13 november 2023

André Gide • 14 november 1930

André Gide (1869-1951) was een Franse schrijver. Een selectie uit zijn dagboeken is gepubliceerd in de Privé domein-reeks onder de titel Het innerlijk blauw.

14 november
Vind er niets aan weer in Tunis te zijn, afgezien van het genoegen Elisabeth een voor haar nieuw land te laten zien. Wat mijzelf betreft, ik verval hier weer in een soort sleur, en neem dat mezelf kwalijk. Mijn hersens zijn trouwens nog helemaal versuft door alle mothersill die ik heb genomen, waarschijnlijk heb ik alleen dankzij die pillen kunnen voorkomen dat ik ziek werd. Vrij slechte overtocht, ben bijna de hele tijd in bed gebleven. Aankomst in Tunis in de regen. (Bij het naderen van de kust prachtige kleur van de zee, eerst groen, daarna steeds geler onder een paarse hemel, schoonheid van de golven, enz. Heel erg Delacroix.)

Vanochtend afschuwelijk weer. Nergens zin in, alleen om te lezen en te werken. De post brengt de drukproeven van Oedipe.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten