zondag 19 november 2023

23-jarige studente uit Bochum • 18 november 2005

• Het idee was om het dagelijkse leven in de Duitse regio Westfalen-Lippe te documenteren middels eenmalige dagboekbijdragen over een en dezelfde dag: 18 november 2005. Uiteindelijk stuurden tien mensen een bijdrage in. Waaronder deze 23-jarige studente uit Bochum. Vertaling door ChatGPT onder de Duitse tekst.

18. November 2005
Heute, am 18. November 2005, wird ein Freund von mir 32 Jahre alt. Er ist mein Ex-Freund, zu dem ich immer noch guten Kontakt habe. Am 18. November vor 5 Jahren haben wir uns kennengelernt.

Heute Morgen bin ich um 6.17 Uhr wachgeworden. Eigentlich hatte ich mir den Wecker auf kurz nach 8 gestellt. Aber seit gestern habe ich seltsame Halsschmerzen: Keine richtigen, sondern eine Art Kloß im Hals kurz unterhalb des Kehlkopfes. Deswegen wollte ich heute Morgen auch zum Arzt gehen, habe es dann aber doch nicht gemacht, denn ich fühle mich nicht krank oder so. Und ich glaube, dass der „Kloß“ von alleine wieder weg geht.

Dann war ich heute in der Uni. Ich studiere Geschichte und Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft (Komparatistik) an der Ruhr-Uni in B., bin mittlerweile im 7. Semester und mache diesen Winter meinen Bachelor-Abschluss. In Geschichte habe ich dieses Semester keine Veranstaltungen mehr, aber ich bin heute freiwillig zu einer Mittelalter-Vorlesung hingegangen. Zugegeben, das MA ist nicht gerade mein Glanzgebiet, aber der Dozent, M. O., ist ziemlich gut, und seine Vorlesungen sind interessant, kurzweilig und vor allem gut verständlich – so gut, dass ich ohne Probleme nacherzählen kann, was er vorgetragen hat.
Die Vorlesung war von 10-12, und meine Freundin hat mich mitgenommen. Sie ist auch im 7. Semester, allerdings schon im Master-Studiengang, sie hat sich etwas mehr mit ihrem Studium beeilt als ich. Wir studieren beide Geschichte, und außerdem sind wir Arbeitskolleginnen: Wir arbeiten beide als Studentische Volontärinnen („Hilfskräfte“) für das Westfälische Industriemuseum. Eine Arbeit in einem Museum später nach dem Studium wäre mein Traumjob! Aber vielleicht promoviere ich ja auch und bleibe an der Uni?

Nach der Vorlesung bin ich ein bisschen durch die Historische Bibliothek getigert, aber nicht lange. Danach war ich in der Mensa, dann zu hause (ich wohne direkt an der Uni). Von 14-16 Uhr hatte ich ein Seminar in Komparatistik, das einzige Pflichtseminar für dieses Semester ist. Das Thema: „Der Meister und Margarita“ von Michail Bulgakov im weltliterarischen Kontext. Die Dozentin: A. B. Aufgrund der fortgeschrittenen Uhrzeit und des Wochentages ist das Seminar eher mäßig besucht, aber das tut der Qualität der Veranstaltung keinen Abbruch, eher im Gegenteil.

Nach dem Seminar war ich noch kurz Geschenkpapier kaufen, habe auf dem Nachhauseweg einen Freund und Kommilitonen in Komparatistik getroffen und eine Viertel Stunde mit ihm verquatscht. Dann war ich wiederum kurz zu hause und habe mir eine Laugenstange und eine halbe Kirschtasche reingezogen, dazu leckeren heißen Tee – hmmmm, ich liebe so ein Zeug!

Und zum guten Abschluss des Tages war ich am Abend mit meiner Freundin beim Unisport. Fitnesstraining. Es war total anstrengend, aber ich bin froh, dass wir hingegangen sind.
Irgendwie habe ich den ganzen Tag nichts anderes gemacht, als mir andauernd selbst in den Hintern zu treten. Aber ich glaube, dass das schließlich doch zu einigem Erfolg geführt hat. Zumindest habe ich nicht schon wieder den halben Tag vor dem Fernseher verbracht.

Gleich bleibe ich noch ein wenig am PC sitzen, werde meine E-Mails lesen und im Netz surfen. Dazu höre ich mir die WDR 2-Zugabe an, eine ganz wunderbare Satiresendung, die jetzt leider nur noch freitags abends kommt und nicht mehr freitags und samstags.

Der VfL Bochum hat vorhin gegen die Alemania Aachen mit 4:1 verloren, und das im eigenen Stadion! Mein Ex-Freund hatte sich Karten für das Spiel selbst zum Geburtstag geschenkt. Er wohnt in Aachen, ist aber Bochum-Fan und heute abend extra nach Bochum gepilgert. Bin gespannt, ob er am Montag trotzdem mit einem VfL-Schal zur Arbeit geht, wie er es ursprünglich vorgehabt hatte!


Vertaling door ChatGPT:

18 november 2005
Vandaag, op 18 november 2005, wordt een vriend van mij 32 jaar oud. Hij is mijn ex-vriend, met wie ik nog steeds goed contact heb. Vijf jaar geleden, op 18 november, hebben we elkaar ontmoet.

Vanochtend werd ik om 6.17 uur wakker. Eigenlijk had ik mijn wekker iets na 8 uur gezet. Maar sinds gisteren heb ik vreemde keelpijn: geen echte pijn, maar een soort brok in mijn keel net onder het strottenhoofd. Daarom wilde ik vanochtend naar de dokter gaan, maar ik heb het toch niet gedaan, want ik voel me niet ziek of zo. En ik denk dat de "brok" vanzelf wel weer verdwijnt.

Toen was ik vandaag op de universiteit. Ik studeer geschiedenis en algemene en vergelijkende literatuurwetenschap (comparatistiek) aan de Ruhr-universiteit in B. Ik zit inmiddels in het 7e semester en ga deze winter afstuderen voor mijn bachelor. Ik heb dit semester geen geschiedeniscolleges meer, maar ik ben vandaag vrijwillig naar een middeleeuwse lezing gegaan. Toegegeven, middeleeuwse geschiedenis is niet bepaald mijn specialiteit, maar de docent, M. O., is behoorlijk goed en zijn lezingen zijn interessant, boeiend en vooral goed te begrijpen. Zo goed zelfs dat ik zonder problemen kan navertellen wat hij heeft verteld.
De lezing was van 10 tot 12 uur, en mijn vriendin heeft me meegenomen. Zij zit ook in het 7e semester, maar al in de masterfase, ze heeft haar studie iets sneller afgerond dan ik. We studeren allebei geschiedenis, en bovendien zijn we collega's: we werken allebei als student-assistenten voor het Westfaals Industriemuseum. Een baan in een museum na mijn studie zou mijn droombaan zijn! Maar misschien promoveer ik wel en blijf ik aan de universiteit?

Na de lezing heb ik een beetje rondgezworven in de historische bibliotheek, maar niet lang. Daarna was ik in de mensa, toen naar huis (ik woon vlak bij de universiteit). Van 14 tot 16 uur had ik een seminar in de comparatistiek, het enige verplichte seminar voor dit semester. Het onderwerp: "De meester en Margarita" van Michail Boelgakov in de wereldliteraire context. De docent: A. B. Vanwege het gevorderde tijdstip en de dag van de week is het seminar matig bezocht, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de bijeenkomst, eerder het tegenovergestelde.

Na het seminar heb ik nog even cadeaupapier gekocht, op weg naar huis ontmoette ik een vriend en medestudent in de comparatistiek en heb een kwartiertje met hem gepraat. Daarna was ik weer even thuis en heb ik een pretzel en een halve kersentaart naar binnen gewerkt, met heerlijke hete thee - hmmmm, ik hou van dat spul!

En tot slot van de dag ging ik 's avonds met mijn vriendin naar de universitaire sport. Fitness training. Het was behoorlijk vermoeiend, maar ik ben blij dat we zijn gegaan. Op de een of andere manier heb ik de hele dag niets anders gedaan dan mezelf constant in mijn kont schoppen. Maar ik denk dat dit uiteindelijk toch tot enig succes heeft geleid. Tenminste, ik heb niet weer de halve dag voor de tv doorgebracht.

Ik blijf nog even achter de computer zitten, lees mijn e-mails en surf op internet. Daarbij luister ik naar de WDR 2-toegift, een prachtig satirisch programma dat nu helaas alleen nog op vrijdagavond komt en niet meer op vrijdag en zaterdag.

VfL Bochum heeft zojuist met 4-1 verloren van Alemania Aken, en dat in hun eigen stadion! Mijn ex-vriend had kaartjes voor de wedstrijd voor zijn verjaardag gekocht. Hij woont in Aken, maar is een fan van Bochum en is vanavond speciaal naar Bochum gereisd. Ben benieuwd of hij maandag toch met een VfL-sjaal naar het werk gaat, zoals hij oorspronkelijk van plan was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten