woensdag 22 november 2023

Alice • 23 november 196?

• In de jaren 70 was Go ask Alice (1971) een bestseller. Het is een dagboek van een 15-jarig meisje dat aan de drugs raakt. Tegenwoordig wordt aangenomen dat het boek is geschreven door Beatrice Sparks.

Vertaling door ChatGPT onderaan.

November 23
It has happened again and I don't know whether to weep or rejoice. Well, at least this time we were all adults doing our adult thing and not influencing a bunch of little kids. Granted some people wouldn't consider me quite an adult, but everyone thinks both Chris and I are eighteen so I guess that's all that matters.
Anyway, Shelia lives in the most fabulous apartment with the most spectacular view. She has a doorman who is even more regal looking than the doormen where I work — and they are pretty impressive. We took the elevator up to her apartment, trying to act sophisticated and unimpressed when actually after our dirty little fly trap both of us were panting. Even the elevator was impressive with gold vinyl paper on two sides and black paneling on the other two.
Shelia's apartment was like walking into a decorating magazine. Two whole walls were glass overlooking the twinkling city. I tried to keep my mouth from hanging open, but it was like finding myself on a movie set.
Shelia kissed us each lightly on our cheeks and led us into the room where brightly colored pillows were stacked around a large gold and antiqued mirrored coffee table. There was an oversized buff colored shaggy fur chair next to the fireplace, and the whole thing was really too much.
Then the doorbell was ringing and the most beautiful human beings I have ever seen in my life began arriving. The men were so gorgeous, they were like tanned statues of the Roman Gods, and the women were so breath-taking that it made me happy and frightened all at the same time. But after awhile it dawned on me that we're young and shiny and healthy and these women are old, old, old. They probably couldn't even go out of the house in the morning without half a ton of makeup on. So we really didn't have anything to worry about at all.
Then I smelled it. I almost stopped talking in the middle of a sentence, the smell was so strong. Chris was over on the other side of the room but I saw her looking around and knew she had smelled it too. The air seemed to be getting thick and parts of my head were begging for it. I didn't know whether to run or stay or what. Then I turned around and one of the men passed me a joint and that was it. I wanted to be ripped, smashed, torn up as I had never wanted anything before. This was the scène, these were the swingers and I wanted to be part of it!
The rest of the evening was fantastic. The lights and music and sound and San Francisco were part of me and I was part of them. It was another incredible excursion and it went on for I don't know how long. Chris and I both used Shelia's apartment for a crashpad, and it was early afternoon before we pulled ourselves together enough to go back to our own dingy four walls.
I'm a little worried about what actually happened. I don't know if we were smoking hash, which is hard to get right now, or what. But I hope I won't have to go through this am-I-or-aren't-I-until-next-month bit again. One thing — if we are going to get back on the merry-go-round I really am going to start taking the pill. I can't stand the suspense, and besides now all I need to topple completely would be to find myself. . . but I won't even think about it.

(?)

Shelia has parties almost every night and we are always invited. I haven't found anyone l'm really into yet but it's fun, fun, fun and we nearly always use her place as a crash pad — which is a lot better than having to come back to this hole we're in. Chris found out that Shelia was once married to ..... and her alimony is enough to support her and all her friends in any habit they happen to have. Boy, wouldn't it be nice to have money like that!!! I think l'd live just the way she does, only better.


Ongecorrigeerde vertaling door ChatGPT

23 november
Het is weer gebeurd en ik weet niet of ik moet huilen of juichen. Nou ja, in ieder geval waren we deze keer allemaal volwassenen die hun volwassen ding deden en niet een stel kleine kinderen beïnvloedden. Toegegeven, sommige mensen beschouwen mij misschien nog niet als een volwassene, maar iedereen denkt dat zowel Chris als ik achttien zijn, dus dat is alles wat telt.
Hoe dan ook, Shelia woont in het meest fantastische appartement met het meest spectaculaire uitzicht. Ze heeft een portier die er nog majestueuzer uitziet dan de portiers waar ik werk - en die zijn behoorlijk indrukwekkend. We namen de lift naar haar appartement, probeerden volwassen en ongeïnteresseerd te lijken, terwijl we eigenlijk na onze vieze kleine vliegenvanger allebei hijgden. Zelfs de lift was indrukwekkend met gouden vinyl aan twee zijden en zwart paneel aan de andere twee.
Shelia's appartement was als binnenlopen in een decoratiemagazine. Twee hele muren waren van glas met uitzicht op de twinkelende stad. Ik probeerde mijn mond niet te laten openvallen, maar het was alsof ik mezelf op een filmset bevond.
Shelia kuste ons allebei licht op onze wangen en leidde ons naar de kamer waar felgekleurde kussens om een grote gouden en antiek gespiegelde salontafel waren gestapeld. Er stond een oversized buff-gekleurde harige stoel naast de open haard, en het geheel was echt te veel.
Toen ging de deurbel en begonnen de mooiste mensen die ik ooit in mijn leven had gezien binnen te komen. De mannen waren zo prachtig, ze leken wel gebruinde standbeelden van de Romeinse goden, en de vrouwen waren zo adembenemend dat ik tegelijkertijd blij en bang werd. Maar na een tijdje drong het tot me door dat wij jong en stralend en gezond zijn, en deze vrouwen zijn oud, oud, oud. Ze konden waarschijnlijk niet eens 's ochtends het huis uit zonder een halve ton make-up. Dus we hadden eigenlijk helemaal niets om ons zorgen over te maken.
Toen rook ik het. Ik stopte bijna midden in een zin, de geur was zo sterk. Chris stond aan de andere kant van de kamer, maar ik zag haar rondkijken en wist dat ook zij het rook. De lucht leek dikker te worden en delen van mijn hoofd smeekten erom. Ik wist niet of ik moest rennen of blijven of wat dan ook. Toen draaide ik me om en gaf een van de mannen me een joint en dat was het. Ik wilde geript worden, kapotgeslagen, verscheurd zoals ik nog nooit iets had gewild. Dit was de scène, dit waren de swingers en ik wilde er deel van uitmaken!
De rest van de avond was fantastisch. Het licht en de muziek en het geluid en San Francisco waren een deel van mij en ik was een deel van hen. Het was weer een ongelooflijke ervaring en het duurde ik weet niet hoe lang. Chris en ik hebben allebei Shelia's appartement gebruikt als een crashpad, en het was vroeg in de middag voordat we onszelf genoeg bij elkaar hadden geraapt om terug te gaan naar onze eigen armoedige vier muren.
Ik maak me een beetje zorgen over wat er eigenlijk is gebeurd. Ik weet niet of we hasj rookten, wat nu moeilijk te krijgen is, of wat dan ook. Maar ik hoop dat ik niet weer door deze 'ben ik wel of niet'-fase hoef tot volgende maand. Eén ding - als we weer op de draaimolen willen stappen, ga ik echt beginnen met de pil te nemen. Ik kan de spanning niet verdragen, en bovendien hoef ik nu alleen nog maar mezelf te vinden... maar daar wil ik niet eens aan denken.

(?)

Shelia geeft bijna elke avond feestjes en we zijn altijd uitgenodigd. Ik heb nog niemand gevonden waar ik echt voor val, maar het is leuk, leuk, leuk en we gebruiken bijna altijd haar plek als crashpad - wat veel beter is dan terug te moeten naar deze troosteloze plek waar we in zitten. Chris ontdekte dat Shelia ooit getrouwd was met ..... en haar alimentatie is genoeg om haar en al haar vrienden te ondersteunen in welke gewoonte ze ook hebben. Jongen, zou het niet leuk zijn om zoveel geld te hebben!!! Ik denk dat ik net zo zou leven als zij, maar dan beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten