donderdag 31 december 2020

Esther van Vriesland • 31 december 1941

• Esther van Vriesland (1926-1942) was een Joods meisje dat in 1942 een dagboek bijhield, dat is gepubliceerd als Esther. Een dagboek. 1942. Het origineel staat hier online.

Den Bosch; 31-12-1941
Vanmorgen zijn we om half tien opgestaan en zijn in onze pyjama gaan eten. Marietje was al eerder opgestaan, omdat ze naar de tandarts moest. Om half elf zijn we naar de stad gegaan, behalve Marietje, die bij de tandarts gemarteld werd. We hebben verscheidene inkopen gedaan en kwamen met volle handen thuis. Toen we op de terugweg waren kwamen we Marietje en Emma tegen.
's Middags wilden we naar een fotograaf gaan om ons met zijn drieën te laten fotograferen. De eerste fotograaf maakte geen foto's van drie personen en bij de tweede hadden we geen lust meer. Daarna zijn Liny en ik weer naar de stad geweest om een dictaatcahier te kopen, omdat ik een dagboek wilde beginnen. Als ik het maar volhoud! Toen we op de Stationsweg liepen, werden we aangesproken door twee mannen. Het waren al oude, jammer genoeg. Zij vroegen ons, of we jenever hadden en nog veel meer van die idiote dingen. Ze wilden met ons ergens gaan zitten, maar ze wisten wel dat we niet in café's mochten komen. Bij het afscheid maakten ze een afspraakje in het Walhalla. Bij het huis, waar Van der Heyden woont, zwaaiden we eens en natuurlijk werd onze zwaai beantwoord.
We zijn van plan aan Emma een liefdesbrief te schrijven en af te spreken bij De Draak [beeld op het Stationsplein] om een uur of zeven. Ze is een echte jongensgek en hebben we echt zin haar er in te laten lopen. Als Marietje nu ook maar meedoet, maar die zit de hele tijd bij De Winter, waar een jongen gelogeerd is, waarop ze verliefd is. Ik vind hem een kwal maar ja, liefde is blind. Laat in de middag kwam Tineke afscheid nemen. Ze huilde. Daarna heb ik nog wat puzzels proberen op te lossen.
Om half zeven hadden we gegeten. Toen hebben we mevrouw geholpen met afwassen, afdrogen, enz. Kitty en Anny zijn naar bed gegaan om uit te rusten, want vanavond hebben ze een nachtfuif in Gorkum. Om kwart voor acht gaan ze met de trein weg.
Om 7 uur zijn we naar De Draak geweest. Wij liepen er een paar keer rond omheen. We zagen iemand lopen met Emmas muts en jas en opgestroopte broek. Dus we dachten: Emma. Ineens werd Liny vastgegrepen, door 'Emma', die eigenlijk Rolf heet. Ik door Eddie. En zo werden we 'opgebracht' naar De Winter. Eerst hebben we met zijn vieren een lachkramp gehad. Bij De Winter moesten ze ook allemaal lachen. Toen we ''thuis' kwamen moesten we alles vertellen. Een geluk dat we weg mochten, want eerst wilde mevr. van der Heyden het niet hebben, maar we moesten beloven, dat we alles zouden vertellen. Vanavond gaan we spelletjes doen. Dan komt Janine... (achternaam weet ik niet).
Het is oudejaarsavond... 's Avonds hebben we leuk zitten jokeren en heb ik 51 cent gewonnen. Nu heb ik beloofd, dat ik zal trakteren. Maar waarop? Om elf uur zijn we naar bed gegaan. Ik wou graag wakker blijven tot twaalf uur, maar tegen twaalven ben ik in slaap gevallen. Ik heb wel drie keer over oudejaarsavond gedroomd. Ik hoop dat volgend jaar beter zal zijn dan 1941. Gelukkig nieuwjaar, dagboek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten