donderdag 14 september 2023

Karen Geurtsen • 15 september 2009

Karen Geurtsen (1983) is een Nederlands journaliste, die begin 2010 opzien baarde toen bekend werd dat ze undercover bij de PVV had gewerkt. Haar dagboek uit die periode is verschenen als Undercover bij de PVV.

Dinsdag 15 september
Prinsjesdag. De Kamerleden mogen met hun partners naar de Ridderzaal. Kamerlid Sietse Fritsma inviteert elk jaar iemand van de fractie. Vandaag is een secretaresse de uitverkorene. Ze is in alle staten en frunnikt voortdurend aan het hoofddeksel dat ze speciaal voor deze dag heeft laten maken, een zwart geval met uitsteeksels. "Hij kostte wel 70 euro," onthult ze.
De Ridderzaal kan ik niet in, maar ik mag wel het Binnenhof op. Als de gouden koets arriveert, ben ik diep onder de indruk: wat een ceremonie. Daarna gaan Jolanda, Evelien en ik snel weer naar onze kamer om het voordragen van de troonrede en de overhandiging van Wouter Bos' Miljoenennota te kunnen zien.
"Ik zag Bos laatst in Klasgenoten en toen leek hij heel sympathiek," zegt Jolanda terwijl ze rondjes draait op haar bureaustoel. "Toch gek dat je je een beeld van iemands persoonlijkheid vormt op basis van zijn politieke overtuiging. Inderdaad, alleen ik had dat andersom, bij de PVVers.
Na een tijdje komt De Roon terug uit de Ridderzaal, samen met zijn Costaricaanse vrouw. Volgens mij weten maar weinig mensen dat veel PVVers, zowel Kamerleden als medewerkers, een uit het buitenland afkomstige partner hebben. Die van Wilders is Hongaarse en Kamerlid Teun van Dijck, een jeugdvriend van de leider, heeft een voormalige miss Curacao aan de haak geslagen, hoor ik in de wandelgangen. Ook hebben drie PVV-medewerkers zélf een kleurtje. Raymond en zijn vrouw vormen een opvallend duo. Zij is klein en mollig, hij minstens 1,90 meter en wat stijf. De Roons echtgenote was ooit rechter in Costa Rica, begrijp ik, en praat in een mengelmoes van Nederlands, Engels en Spaans. Ik: "Was het leuk?"
"Ja," zegt Raymond. "In de Koninginnekamer maakte Willem-Alexander zelfs grapjes" "Wat voor grapjes?" vraag ik braaf. Raymond trekt een belangrijk gezicht. "Dat mag ik niet zeggen."
Zijn eega kijkt trots naar hem op.
Dan lopen ze weg, op naar de lunch. Maar eerst wisselt mevrouw De Roon nog even van schoeisel: van héél hoge hakken naar gewoon hoge.
In de Statenpassage vindt later op de dag het NOS-debat tussen de fractievoorzitters plaats. Wïlders doet ook mee, dus dat willen mijn kamergenotes en ik graag van dichtbij zien. Als we op de eerste etage over de balustrade gaan hangen, kunnen we het aardig volgen. Het gaat over de wijze waarop er bezuinigd moet worden vanwege de economische crisis. "Op de ontwikkelingshulp," zegt Wilders resoluut. Mariëtte Hamer van de PvdA antwoordt dat je de allerarmsten niet kunt laten betalen voor een crisis die zij niet hebben veroorzaakt. "Nou, wij hebben hem toch ook niet veroorzaakt?" sist Evelien naast me. "Moeten wij hem dan wél betalen?" Even later komt de verhoging van de AOW-leeftijd ter tafel. Die verhoging moet niet gelden voor bepaalde zware beroepen, betoogt Hamer, waarop Jolanda zegt: "Dat is toch niet eerlijk? Dan ontmoedig je mensen om een hogere opleiding te gaan volgen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten