zondag 17 september 2023

Abraham Rutgers van der Loeff • 16 september 1841

Abraham Rutgers van der Loeff (1808-1881) was predikant te Noordbroek, Zutphen en Leiden. Zijn dagboeken staan hier online. 

donderdag 16 september 1841
'S morgens gewerkt en toen bij Bodisco een pijp gerookt. Wij spraken over de betrekking der kunsten tot het geestelijk leven. Zij zijn wat de bloemen zijn voor 's zinnelijke. 'S middags lokte het weder mij uit om eens met Romelia naar Broekster Hammerik te wandelen. Vrouw Smid was niet thuis. Wij gingen dus naar Kroon en wandelden tegen donker weer terug. 'S avonds kon ik nog werken terwijl Romelia bij M[ietje] Bodisco was.

vrijdag 17 september 1841
'S morgens kwam de jonge Offerhaus juist toen ik met een nieuwe avondmaalpreek begon. Ook kwam onverwacht onze langgewenschte Zuster Griet. Ik moest daarop catechizeeren en begaf mij toen nog naar de vrouw van Wagenaar, om haar over haar dronkenschap te vermanen. 'S middags en 's avonds werkte ik aan mijn stukje voor de Ring-vergadering.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten