maandag 25 september 2023

Jervis McEntee • 26 september 1880

Jervis McEntee (1828-1891) was een Amerikaaanse schilder. Hij hield van 1872 tot 1890 een dagboek bij.

Vertaling door ChatGPT onderaan.

Sunday, Sept 26, 1880
Have been busy all day writing. Went to the cemetery after breakfast. A warm beautiful day. I am irresistibly drawn to dear Gertrudes grave and as soon as I get there such a desolating feeling comes over me that I wish I had not come. Came back and went over to my studio to look at my pictures and the portrait of Gertrude and to look about my place. The views from there were very beautiful under the soft morning light with the first suggestions of Autumn color and I was glad to see Josephine and her husband and the children there to take the empty and lonely look from the place. I have written to Weir a long letter, to P. H. Brown of Portland about Giffords Twilight in the Kaatskills, to Richard Butler, to J. T. Wilson about his Gifford picture, to Mr. Fairbanks of St. Johnsbury about his, and to Fitch, and wrote up my diary. Girard and his wife & children were here to dinner and Louis Anderson who has been here with Sara since last Monday and the house has seemed quite cheerful. Sara was sent for from High Falls to see Annie Norton who was suddenly taken ill, and will not return until tomorrow. Julia Dillon has returned from Europe, has been here and painted a little in my studio in my absence. The old sad feeling meets me here but I am going to try to control it. I ought to be somewhere sketching but cannot leave now on account of this exhibition of Giffords works. I wrote from N. Y. to Mrs. Whittredge to ask her where Whittredge is and possibly I may join him if I can.

Ongecorrigeerde vertaling door CahtGPT

Heb de hele dag geschreven. Ging na het ontbijt naar de begraafplaats. Een warme, mooie dag. Ik word onweerstaanbaar aangetrokken tot het graf van lieve Gertrude en zodra ik daar ben, overvalt me zo'n verlaten gevoel dat ik wou dat ik niet was gekomen. Kwam terug en ging naar mijn studio om naar mijn schilderijen en het portret van Gertrude te kijken en rond te kijken op mijn plek. Het uitzicht van daar was erg mooi in het zachte ochtendlicht met de eerste hints van herfstkleuren, en ik was blij om Josephine en haar man en de kinderen daar te zien om de lege en eenzame uitstraling van de plek weg te nemen. Ik heb een lange brief geschreven aan Weir, aan P. H. Brown uit Portland over Giffords Twilight in the Kaatskills, aan Richard Butler, aan J. T. Wilson over zijn Gifford-schilderij, aan Mr. Fairbanks uit St. Johnsbury over het zijne, en aan Fitch, en mijn dagboek bijgewerkt. Girard en zijn vrouw en kinderen waren hier voor het diner en Louis Anderson, die hier is geweest met Sara sinds afgelopen maandag, en het huis heeft er behoorlijk vrolijk uitgezien. Sara werd opgeroepen vanuit High Falls om Annie Norton te zien, die plotseling ziek werd, en ze zal pas morgen terugkeren. Julia Dillon is teruggekeerd uit Europa, is hier geweest en heeft een beetje geschilderd in mijn studio terwijl ik weg was. Het oude droevige gevoel komt me hier tegemoet, maar ik ga proberen het onder controle te krijgen. Ik zou ergens moeten zijn om te schetsen, maar ik kan nu niet weg vanwege deze tentoonstelling van Giffords werken. Ik heb vanuit New York geschreven naar mevrouw Whittredge om haar te vragen waar Whittredge is en mogelijk sluit ik me bij hem aan als dat kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten