zondag 7 januari 2024

Keith Vaughan • 8 januari 1973

Keith Vaughan (1912-1977) was een Britse schilder. Zijn dagboeken zijn in het Nederlands vertaald door Harry Oltheten, onder de titel Dagboek 1939-1977.

8 januari 1973 Het schijnt absurd dat seksuele activiteiten zo onevenredig belangrijk zijn op je zestigste. Misschien komt het vaker voor (mannelijke menopauze?). Het is bekend dat mannen na hun zestigste vaak hun toevlucht nemen tot masturbatie. In de leegte die me omgeeft zal ik dagelijks mijn dagboek proberen bij te houden. Ik wil het zo feitelijk mogelijk maken, dat wil zeggen dat ik opschrijf wat ik deed, niet wat ik voelde of dacht. Arnold Bennett noteert kort de gruwelijke hoofdpijn, zenuwpijn en slapeloosheid die hem kwellen voordat hij tot de feiten komt.
Hoe hij, terwijl hij toch in Frankrijk woonde, elke avond brood en melk tot zich kon nemen gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Zijn vrouw (en maîtresse?) zette zich dan aan het verorberen van de 150 slakken die ze die middag in de tuin had verzameld.

22 januari 1973 Toen ik even keek naar mijn lemma in de internationale Who's Who zag ik dat als mijn vrijetijdsbestedingen eten en drinken met vrienden en zwemmen in de Ionische Zee' staan genoteerd. Ik vraag me af wanneer ik dat heb gezegd. Waarschijnlijk na terugkeer van Corfu. Wat ik zou moeten zeggen is 'Drinken in mijn eentje en zelfbevrediging met elektrische apparaten'. Maar dat zal ik niet doen. [...]

1 opmerking: