zondag 5 februari 2017

Koos van Zomeren -- 4 februari 2013

Koos van Zomeren (1946) is een Nederlandse schrijver. Zijn Verlangen naar klapekster is een natuurdagboek, met als verbindend thema de (blijkbaar fascinerende) klapekster. Foto: Symen Deuzeman.

3/2/'13 Bij huis.

4/2/'13 Terletse Heide. Motregen/regen/droog; veel wind. Zonnige middag.

5/2/'13 Midden op het Rozendaalse Veld. Kouder dan gisteren. Veel wind. Inktzwarte wolkenformaties die laag over het land jagen. Ik zie daar, op die plek, nooit een klapekster; ik zat met mijn gedachten heel ergens anders. Maar ik moest een plas doen. Dus ik sta naar een eenzaam berkje te staren. Ik denk: wat een vreemde knik in die tak. Ik knoop mijn broek dicht, ik pak mijn kijker - klapekster! Nou moe, zeg ik tegen Stanley. Op hooguit 25 meter. Toen ik één stap deed scheerde hij weg, laag over de hei naar een piepjong dennetje. Dit mag ik toch wel als een nieuw beest beschouwen.
Daarna wat neerslag.
Daarna begon het prachtig op te klaren.
Zou een idee voor een boek zijn: bijzondere ontdekkingen terwijl je een plas doet. Zo heb ik ook eens onze eerste koraal-wortelorchis gevonden. In Oostenrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten