woensdag 21 mei 2014

Keith Vaughan -- 22 mei 1972

Keith Vaughan (1912-1977) was een Britse schilder. Zijn dagboeken zijn in het Nederlands vertaald door Harry Oltheten, onder de titel Dagboek 1939-1977.

22 mei 1972 Op de dag dat Michelangelo's Pietá in de Sint-Pieter door een jongeman met een hamer werd verminkt lees ik over Acconci's 'tentoonstelling' bij Sonnabend [galerie]. Die bestaat uit een hellende vloer die de helft van het oppervlak van de galerie beslaat en waaronder de kunstenaar twee dagen per week al masturberend rondkruipt terwijl hij luistert naar de voetstappen van de bezoekers boven zijn hoofd. Die kunnen hem niet zien, maar de lezers van Forum krijgen een foto van hem voorgeschoteld waarop hij op zijn zij onder de hellende vloer ligt met zijn broek op zijn enkels en duidelijk in de weer is met zijn penis. In het verslag staat dat de daad zolang mogelijk wordt gerekt om een maximale zaadejaculatie te waarborgen. De titel van het stuk is 'Zaadbed'.
Nou, ik herinner me dat ik op een dag, alleen in Harrow Hill vlak nadat het atelier was voltooid, wat zaad op de nieuwe vloer plengde om hem te besprenkelen en zo als het ware te dopen. Maar het kwam niet bij me op dat dit een kunstwerk was. Dat had ik duidelijk fout. Ik bezit ook een stuk handdoek van twintig bij vijfentwintig centimeter uit de vroege jaren zestig dat okergeel gevlekt is door honderd ejaculaties van mijn eigen zaad. Ik stelde alles in het werk om altijd op hetzelfde stukje stof klaar te komen waarna ik het opvouwde en weglegde tot de volgende keer. Wat zou de waarde van zo'n object zijn op de huidige kunstmarkt? En aangezien ik nu meestal ejaculeer door elektriciteitsprikkels heeft het deel van het vloerkleed dat zich tussen mijn benen bevindt al zo'n twintig tot dertig ejaculaties ontvangen. Maar je kunt het op het kleed niet zo goed zien. Misschien moet ik opnieuw beginnen door het stuk handdoek op die plek te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten