zaterdag 16 mei 2015

Helena Colijn-Groenenberg -- 16 mei 1942

Helena Colijn-Groenenberg (1867-1947) was de echtgenote van de Nederlandse politicus Hendrik Colijn. In de oorlogsjaren, tijdens een gedwongen verblijf in Thüringen in Duitsland, hield ze een dagboek bij dat is verschenen als Dagboek van mevrouw Colijn.

16 Mei 1942
Vandaag mooi weer. Wij maakten een gezellige wandeling, niet te haastig. Vader maakt dan persoonlijk, zoo ook nu. een extra wandeling, om eens flink door te stappen. Wat wij dan verder zoo'n dag doen?
Vader lezen! En ik lees, wasch kleeren, stop kousen en repareer de kleeren. Het was werkelijk noodig dat ik hier kwam; zoowel bovenkleeren als ondergoed moest onderhanden genomen worden, en dat alles met geringe middelen. Verder heb ik een paar handwerkjes bij me en een beetje wol voor babyhemdjes.
Gelukkig maar dat ik wat meer te doen heb dan lezen, want ik zou onmogelijk de dag kunnen vullen met lezen. Mijn oogen laten dat niet toe. En Vader en ik halen maar oude koeien uit de sloot en hebben dan soms nog aardige gesprekken. Wij hebben samen al zoo veel en velerlei doorgemaakt. Wat wij nu beleven hadden wij nooit kunnen denken. Onze gedachten zijn n.l. op veel plaatsen. Vooral bij kinderen en kleinkinderen. Honderd vragen en geen antwoord!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten