maandag 27 november 2017

Martine Bijl -- 28 november 1983

Martine Bijl (1948) is een Nederlands zangeres, actrice, schrijfster en cabaretière. In 1983 hield ze voor NRC Handelsblad een 'Hollands Dagboek' bij, naar aanleiding van de première van haar eerste theatershow.

Maandag
Onze dorpspostbode schuift vanochtend wat post bij ons naar binnen. Zijn gezicht staat op normaal. We weten niet of hij vóór of tegen de acties [PTT-staking] was. Er is een enveloppe van de knipseldienst met een lokale recensie van de theatershow. Het artikeltje bevat een uitvoerige opsomming van alle onderdelen, compleet met clous, en een aantal verkeerd geciteerde grappen.
Ik bel tandarts Jaap in Amsterdam. Als ik mijn voorzettanden nu onmiddellijk bij hem aflever, kan ik ze morgen gerepareerd terughalen. Ik ben zeer opgelucht. Als ik mijn tandjes niet kan laten zien, is de voorstelling niet compleet. En naar Amsterdam moest ik toch, want om elf uur staat mevrouw W. in haar portiekje op mij te wachten. Mevrouw W. is onze Amsterdamse huishoudhulp, die na mijn vertrek uit Buitenveldert eens per maand ons Loenense huis te grazen neemt. 'Ik doe het grote werk en jij houdt het bij,' zegt ze. 'Ieder z'n vak.' En zo is het ook. Henk heeft vandaag een langdurige vergadering in het Amsterdamse BUMA-gebouw, dus die hoeven we niet van de ene kamer naar de andere te jagen. Hij is gelukkig wel op tijd terug om de rit naar Amsterdam nogmaals te maken om mevrouw W. naar huis te brengen.
We eten in de Proeverij, achter de kerk. De kleindochter van boer Spee heeft daar een zak met vogelveertjes van diverse pluimage voor mij achtergelaten. In mijn vrije tijd beplak ik leeggeblazen eieren met veertjes: een dwanghandeling waar geen psychiater chocola van kan maken. Ik kan me niet bedwingen in de zak te graaien en eet dus boerenkool met dons.
Vanavond geen voorstelling. We kijken naar een videoband met een opname van gisteren: de film Magie, met een adembenemende hoofdrol van Anthony Hopkins, die zéér mijn type is. We praten nog wat, we drinken nog wat, en we gaan vroeg naar bed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten