zaterdag 1 oktober 2022

Eva Forest • 1 oktober 1974

Eva Forest (1928-2007) was een Spaanse activiste en psychiater, die in september 1974 werd gearresteerd op beschuldiging van medeplichtigheid aan een bomaanslag. Haar gevangenisdagboek werd vertaald in onder meer het Nederlands (door Cora de Smit): Dagboek en brieven uit een Spaanse gevangenis

1 oktober 1974
[...] Vanmorgen heb ik een bewaakster onder druk gezet en van haar gedaan gekregen dat ik een douche mocht nemen. De douche is een van de zeldzame genoegens die me tijdens deze gedwongen opsluiting beschoren zijn. Ik heb mijn zaakjes goed georganiseerd. Ik beschik weliswaar over geen enkel persoonlijk voorwerp — het is me verboden om ook maar enig kledingstuk of iets anders te hebben ... -maar ik krijg een handdoek van hier, wat ik akelig vind omdat iedereen hem gebruikt, inklusief de zieke vrouwen ... Bij gebrek aan beter gebruik ik hem toch maar. Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn broek en mijn bloese te wassen, die erg vuil waren! — jullie kunnen je indenken nadat ik zoveel dagen op de grond heb geslapen in de vieze kelders van de Veiligheidsdienst, in die viezigheid, en dan nog alles wat ze met me gedaan hebben! — en ik heb ze aan het raam te drogen gehangen. Ik schrijf jullie dus vanuit mijn bed, gewikkeld in een soort groot gestreept hemd, dat ze me hier gegeven hebben... Maar ik ben helemaal schoon, en dat is het belangrijkste ...
[...]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten