woensdag 5 oktober 2022

Anna barones Bentinck • 6 oktober 1922

Anna Cornelia Bentinck (1902-1989) was een vrouw van stand. Haar dochter Urula den Tex beschreef haar leven in Anna baronesse Bentinck 1902-1989, een vrouw van stand (2003). Daaruit dit dagboekfragment.

6 Oct 1922. Dit is voor van 't jaar onze laatste tennisparty geweest. We hadden de Haere en Rande (naburige buitenplaatsen, UdT) gevraagd maar Eddy en John konden alleen maar. Papa vond dat het helemaal niet ging zonder chapronage en hing den heelen middag om de tennisbaan tot onze grote ergernis. Wanneer een spel uit was en we wilden even uitzitten kwam hij er dadelijk bij. 't Maakte Jetty en mij woedend.
Mama had ons onder elkaar op de tennisbaan willen laten theedrinken, maar Papa vond dat zoiets niet ging en maakte er een vreselijke fuss over. Ik geloof altijd dat wanneer men zelf erg bar is geweest men 't ook van anderen altijd denkt. Ik voor mij kan er ten minste niets geen kwaad in zien als E. en J. hier komen tennissen.
Natuurlijk wordt het alleen voor de wereld gedaan maar die kletst toch altijd. Bv gaat het praatje rond dat Concy Boreel mijn dikke vriend is en ik erg dol op hem ben. Waar ze het vandaan halen begrijp ik niet. Ik mag Concy graag en heb dat wel gezegd maar verder ook niet. Ook is er niet een geringste flirtation tussen ons geweest.
Het is wel heel vervelend dat men altijd moet denken 'What will people say'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten