vrijdag 1 mei 2020

Richard Strauss • 1 mei 1945

Richard Strauss (1864-1949) was een Duitse componist. Hieronder een fragment uit een brief die hij schreef aan zijn biograaf Willi Schuh. Opgenomen in Walter Kempowski's imposante dagboekverzameling Zwanenzang 1945. Een collectief dagboek - van Hitlers laatste verjaardag tot de bevrijding. (Vertaling: Gerrit Bussink en Izaak Hilhorst.)

Garmisch
Op 30 april is Garmisch door Amerikaanse troepen bezet. Nadat een majoor had verklaard dat er niemand in mijn huis zou worden ingekwartierd, kwam om 11 uur majoor Kramers, die zonder naar diens weerwoord te luisteren mijn zoon beval het huis binnen 15 minuten te ontruimen, met zijn zieke moeder, Richard (mijn kleinzoon) wilde me niet naar buiten laten gaan zodat ik me niet zou opwinden, maar ik liep naar de auto, zei tegen de jonge majoor alleen wie ik was en dat ik de componist was van de 'Rosenkavalier' en 'Salome', waarop hij onmiddellijk voorkomend werd, me een hand gaf en 2 minuten later was alles in orde. [...] Ik heb iedereen een foto gegeven en tot slot de Rosenkavalierwals gespeeld, kortom: aanval succesvol afgeslagen door het hoofd te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten