zondag 4 juni 2023

Calamity Jane • 3 juni 1903

• Van Calamity Jane (Martha Jane Canary, 1852-1903) zijn enige brieven en dagboekfragmenten bewaard gebleven (waarvan de echtheid niet vaststaat). Het dagboek was gericht aan haar dochter Janey (Jean Irene O'Neil), die ze na haar geboorte afstond voor adoptie, en die ze nooit heeft teruggezien. Hieronder haar laatste verklaring. DeepL-vertaling onderaan.

Deadwood, June 3 1903
I Jane Hickock Burke, better know as Calamity Jane, of my own free will and being of sound mind do this day June 3, 1903 make this confession. I have lied about my past life. To help clear up my daughters birth right and my sisters daughters birth I am making this confession to James O Neil to make public or to keep to himself. I was born in Missouri. I had several sisters but only one is to be mentioned in this. People got snoopy so I told them lies to hear their tongues wag. The women are all snakes and none of them I can call friends. All letters and information given prior to this are lies except the diary I have kept for Janey since 1877. The only lie in that is where I said Bell Starr was no kin of mine. She was my sister raised by Ben Waddell and his wife. They were killed in the eighties in Oklahoma. They never knew our relation. After their death Bell came to me under the name of Starr. She married Wm. Hickok, cousin to my daughters father James Butler Hickok. I lied about having a daughter born to me in 1887. I nursed my sister Bell at that time. She gave birth to a girl whom she named Jessie Elizabeth. Then Jack Oakes came from Ft. Pierre. Hickok believed the worst of his wife. He was ashamed of her doings and refused to live with her. She lived with Jack Oakes and to them was born a son, Charley Oakes. He lives near Miles City now. Jessie Elizabeth was born Oct. 28, 1887 near Bensons Landing where Janey was born Sept. 25 1873. Bell posed as my daughter and Jessie Elizabeth as my granddaughter they were neither for Bell was older than I am. Charleys father murdered a man in Ft. Pierre. I have been called the common law wife of King, Sonors, Wilson and Dorsett. I was legally married to Hickok and Burke. I dare anyone to deny these facts.

Jane Hickok Burke


Deadwood, 3 juni 1903
Ik, Jane Hickock Burke, beter bekend als Calamity Jane, leg op deze dag, 3 juni 1903, uit vrije wil en gezond van geest de volgende bekentenis af. Ik heb gelogen over mijn vorige leven. Om mijn dochters geboorterecht en dat van mijn zussen op te helderen, leg ik deze bekentenis af aan James O Neil om openbaar te maken of voor zichzelf te houden. Ik ben geboren in Missouri. Ik had meerdere zussen maar slechts één moet hier worden genoemd. Mensen werden nieuwsgierig dus vertelde ik ze leugens om hun tongen te horen wiebelen. De vrouwen zijn allemaal slangen en geen van hen kan ik vrienden noemen. Alle brieven en informatie die ik hiervoor heb gegeven zijn leugens, behalve het dagboek dat ik sinds 1877 voor Janey heb bijgehouden. De enige leugen daarin is dat ik zei dat Bell Starr geen familie van mij was. Ze was mijn zus, opgevoed door Ben Waddell en zijn vrouw. Ze werden in de jaren tachtig in Oklahoma vermoord. Ze hebben nooit onze relatie gekend. Na hun dood kwam Bell bij me onder de naam Starr. Ze trouwde met Wm. Hickok, een neef van mijn dochters vader James Butler Hickok. Ik loog dat er in 1887 een dochter van mij was geboren. Ik verpleegde toen mijn zus Bell. Ze beviel van een meisje dat ze Jessie Elizabeth noemde. Toen kwam Jack Oakes uit Ft. Pierre. Hickok geloofde het ergste van zijn vrouw. Hij schaamde zich voor haar daden en weigerde met haar te leven. Ze woonde samen met Jack Oakes en hun zoon Charley Oakes werd geboren. Hij woont nu in de buurt van Miles City. Jessie Elizabeth werd op 28 oktober 1887 geboren in de buurt van Bensons Landing waar Janey op 25 september 1873 werd geboren. Bell deed zich voor als mijn dochter en Jessie Elizabeth als mijn kleindochter. Ze waren geen van beiden want Bell was ouder dan ik Charleys vader vermoordde een man in Ft. Pierre. Ik ben de wettige echtgenote van King, Sonors, Wilson en Dorsett genoemd. Ik was wettelijk getrouwd met Hickok en Burke. Ik daag iedereen uit om deze feiten te ontkennen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten