maandag 2 februari 2015

Hendrik Jan Korterink -- 3 februari 2006

Hendrik Jan Korterink (1955) is misdaadjournalist. Op zijn website houdt hij een misdaaddagboek bij.

3 februari
Pas aan het eind van de middag krijg ik advocaat Jan-Hein Kuijpers aan de telefoon, ik zag hem gisteravond op televisie in verband met zijn cliënt Marcel K., opgepakt in de Holleeder-zaak. Zit nog in alle beperkingen, dus daar is vóór volgende week niet veel mee te doen. Woensdag is er een zitting, in de bij advocaten zeer ongeliefde rechtbank op Schiphol (“Daar laten ze nooit iemand vrij”). Kuijpers kantoorgenoot Arthur van der Biezen was deze week ook nog in het nieuws, in verband met de moord op de 21-jarige Roberto Laffree uit Westervoort, die in de koude nacht van 21 februari 2005 door vier mannen de dood was ingejaagd. Ze mishandelden en bedreigden hem zo dat Roberto niets anders restte dan te vluchten in het ijskoude winterwater van de IJssel. Twee dagen later werd zijn stoffelijk overschot gevonden in de uiterwaarden bij het dorpje Lathum. Roberto was deejay in discotheek Get In in Arnhem. Hij had ruzie met zijn vier belagers omdat hij een geldlening niet aan hen had terugbetaald. De hoofdverdachten waren G.A. (19) en A.D. (23); zij werden ook veroordeeld omdat zij als loverboys meisjes hadden gedwongen tot prostitutie. De zaak diende nu in hoger beroep. Van der Biezen, advocaat van de hoofdverdachte, voerde aan dat het slachtoffer er zelf voor had gekozen het water in te vluchten: hij had ook naar een nabij gelegen boerderij kunnen lopen en daar om hulp kunnen vragen…

Telefoontje van NSE. Of ik een foto van Evert Hingst heb, willen ze vanavond iets mee doen. Omdat Talpa toch al zoveel geld kwijt is aan voetbalrechten, krijgen ze een gratis tip: gebruik gewoon de voorkant van de Nieuwe Revu, met mijn reportage over de liquidatie van Hingst. Waar weduwe Hingst overigens bepaald niet gelukkig mee was, maar dat is ons lot: wij maken zelden mensen blij met onze geschriften. Als alle bezoekers van dit weblog vanavond nu eens naar NSE kijken, hebben ze daar ook een keer goede kijkcijfers (maar dan wel ‘De wereld draait door’ opnemen, dat gaat over Johnny Cash).

Ik zie dat er vanmorgen al weer 50 mensen mijn pasgeboren weblogje hebben bekeken (nee, niet allemaal familie, die weten het nog niet en dat mag voorlopig wel zo blijven), maar verwacht vóór 10 uur niet te veel nieuws. Ik worstel me ‘s morgens eerst door vijf kranten. Op Sky Radio hoorde ik Arend Langenberg vertellen dat Willem Holleeder recentelijk een bezoek had gebracht aan topcrimineel Mink K.: justitie vermoedt dat ze samen enkele liquidaties hadden ‘bekokstoofd’. Leuke woordspeling. Weet de berichtjesmaker meer over Mink K.? Ik begrijp trouwens helemaal niets van dit bericht. De laatste keer (vorige week) dat ik het uitvoerig met iemand uit het milieu over deze kwestie had, werd gezegd dat Mink K. de enige is van wie Holleeder echt iets te vrezen zou hebben. Ik hoop dat Mink mij vandaag even belt, hij zou nog reageren op mijn boek ‘Bom in de Laurierstraat’ waar we ‘t de afgelopen keer over hebben gehad. Zal ik hem eens vragen hoe dat zit met het bezoek van Holleeder. Later vandaag meer nieuws. Misschien. Als ik tijd heb. Ik moet eigenlijk het verhaal over ‘Mijn leven met Klaas en Henk’ (over Bruinsma en Rommy, zie woensdag 25 januari) vandaag uitwerken, maar zo’n weblogje bijhouden is leuker…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten