zondag 14 juli 2024

Nina d'Aubigny von Engelbrunner • 15 juli 1790

Nina d’Aubigny (1770–1847) was een Duitse zangeres en schrijfster van een dagboek over haar verblijf in Nederland



Donderdag, 15 juli [1790]
We haastten ons om op tijd klaar te zijn met ons toilet. De heer Da Costa, een Portugese jood, kwam ons vragen de menagerie te bezichtigen. Om 11 uur waren Coo en zijn vrouw hier, zoals ze beloofd hadden. Coo is een man over wie ik niets kan zeggen, zelfs niet tegenover een intiemere kennis. Hij heeft een dochter van een professor uit Leiden getrouwd, die zich naar men zegt nogal laat voorstaan op de titel van haar vader. Ik zal niet zeggen dat dit waar is, ze leek me wel aardig. Ze zou een mooie vrouw zijn als zij maar voordeel wist te halen uit de gaven der natuur, hoewel ze belachelijk groot is, want - ik overdrijf niet - zelfs zonder kapsel is ze een hoofd groter dan de heer De Ratzmann. Toen ze vlak langs een winkel liep scheurde haar mutsje van Brussels kant omdat ze te groot was - en ze kan niet onder de lantaarns lopen zonder de kans haar hoofd te stoten.

We gingen naar een beroemde porseleinfabriek om een antieke vaas te zien die 5000 gulden kostte. Ik zal er geen beschrijving van geven, het is voldoende die in de brochure te lezen, die uitleg bevat over de bas-reliëfs die zich op de vaas bevinden. Deneken, die ons niet thuis had getroffen om zijn zoon aan ons voor te stellen die uit 's-Hertogenbosch was gekomen, voegde zich in de fabriek bij ons en kondigde voor vanavond zijn dochter aan. Vandaar wandelden we langs het Oudemannenhuis om winkels te kijken. Tante vertelde ons vanavond dat mijn tante Van Varelen ons een cadeau wilde geven. Het zou mij helemaal geen plezier doen als ze zou denken dat we daarvoor waren gekomen. Na het diner maakten we een lange rit door de stad met het rijtuig van mijn oom en dat van Coo. Om 8 uur kwam Deneken. Zijn zoon is niet in zijn voordeel veranderd. Zijn dochter, hoewel niet mooi, is wel aardig. We maakten muziek en dronken koffie. Na het souper maken we altijd papillotten met mijn lieve Mietje. Nooit heb ik een zo volmaakte vrouw gezien. Het gaat er niet om te weten wat je moet doen in het huishouden, bij de opvoeding en in het gehele huiselijke gedrag, maar óm het te doen. En zonder enige twijfel kan ik zeggen dat ze ruimschoots de originele Campe overtreft. De heer Scholten junior inviteerde ons voor het feest in Zaandam aanstaande woensdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten