zondag 6 oktober 2013

Barend Rijdes -- 6 oktober 1964

6 october 1964
Terwijl Godfried Bomans in Wenen zijn triomfen viert, ben ik al een week van de kaart, met een hele serie klachten: hoofdpijn, te snelle reactie van het hart, oorsuizingen, vergeetachtigheid (overigens bij mij een normaal ver-schijnsel), sterretjes zien "zesendertig kaarsen", zoals ik las bij David-Neel, huidreactie (ook gewoon), verdoving (te snel) in de linkerhand, hartklopping - kortom kortsluiting, overwerkt. Ik ben niet meer dan normaal jaloers op Godfrieds publiciteit en inkomsten, het zal zijn zoals het zijn moet en zelfs de vraag - zonder antwoord - wat het belangrijkst is voor de gang van de geest, zijn of mijn werk - houdt mij maar weinig bezig. Mijn roman is over een dood punt heen, maar ik kan er niet of nauwelijks aan werken. Waarschijnlijk moet het krachtig gezegd worden: er moet ruimte voor mij komen, maar de eis klinkt arrogant, omdat in litteris zo weinig op het ogenblik zelf te bewijzen is. ( . . .)
Las in de krant dat Borges volgende week een paar dagen in Nederland is. Het zou wel aardig zijn, als ik hem kon kieken. (...)


Barend Rijdes (1910-1975) was een Nederlandse schrijver. Na zijn dood zijn zijn Literaire dagboeken in drie deeltjes gepubliceerd.



















De schrijvende leden van de Haarlemse kunstenaarssociëteit Teisterbant in 1957 geportretteerd door Lili van Cleeff. V.l.n.r. Harry Mulisch, Godfried Bomans, Harry Prenen, Barend Rijdes, Ton Neelissen en Harriët Laurey.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten