woensdag 21 augustus 2013

Henry Morton Stanley -- 22 augustus 1871

22 augustus. Toen we vanochtend parels zaten te rijgen, hoorden we rond tien uur aanhoudend geweervuur van de kant van Tabora. We lieten ons werk in de steek, stormden naar de voordeur, van waaruit je in de richting van Tabora kunt kijken, en hoorden duidelijk geweervuur en van verschillende kanten zwaarder geschut. Toen ik op het dak van mijn tembe klom, zag ik door mijn verrekijker de rook van de geweren. Een paar van mijn mensen, die ik erop uitstuurde om te achterhalen wat er gaande was, kwamen terug met het bericht dat Mirambo Tabora met meer dan tweeduizend man had aangevallen en dat een groep van meer dan duizend Watutas, die vanwege de roofoverval een verbond met hem hadden gesloten, Tabora plotseling ook van enkele andere kanten had aangevallen.
Toen we tegen de middag naar de lage bergpas keken van waaruit je Tabora kunt zien, zagen we drommen mensen uit de nederzetting die in de richting van Kwihara vluchtten op zoek naar beschutting.Van deze mensen hoorden we het droevige bericht dat de edele Khamis ben Abdullah en nog een paar andere hoog-geplaatste Arabieren waren omgekomen.
Toen ik informeerde naar de details van de aanval en de manier waarop de Arabieren waren omgekomen, hoorde ik dat het lijk van de edele, dappere, rijzige Khamis ben Abdullah door de wilde bondgenoten van Mirambo ernstig verminkt was.
Het was treurig en onthutsend om hier in het vredige Kwihara te horen dat Tabora vrijwel helemaal in brand stond en te zien hoe honderden mensen onze kant op vluchtten.
Omdat ik merkte dat mijn mensen bereid waren één front met mij te vormen, trof ik voorbereidingen voor de verdediging door in de muren van mijn tembe schietgaten voor de musketten te laten boren. Die werden zo snel gemaakt en leken zo uitstekend geschikt voor een effectieve verdediging van de tembe dat mijn mannen zeer strijdlustig werden en zelfs Wangwana-vluchtelingen die uit Tabora waren verdreven en bewapend waren met geweren vroegen in onze tembe te komen en mee te helpen bij de verdediging. Ook de mensen van de Livingstone-karavaan werden verzameld en opgeroepen de goederen van hun meester tegen de te verwachten aanval van Mirambo te verdedigen. Bij het vallen van de nacht had ik honderdvijftig bewapende mannen op mijn binnenplaats, opgesteld op alle plekken waar een aanval kon worden verwacht, Mirambo heeft gedreigd dat hij morgen naar Kwihara komt. Ik hoop om Gods wil dat hij zal komen, en als hij per ongeluk binnen het bereik van een Amerikaans geweer komt, zullen we zien welke kracht er in Amerikaans lood schuilt!


Henry Morton Stanley (1841-1904) was een Welsh-Amerikaanse journalist en ontdekkingsreiziger. Zijn dagboeknotitis van zijn zoektocht naar Dr. Livingstone zijn verwerkt in Op zoek naar Livingstone.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten