zondag 16 september 2012

Marten Toonder -- 17 september 1982

Slecht geslapen, en buiten opnieuw mist, met eigentijds gedaver. Jammer, vandaag zijn de zaken aan de beun en dan moet men fris zijn. Leerde dat tenminste in mijn jeugd. Voordat ik naar Ierland ging had ik 25 jaren zakenbesprekingen achter de rug. Werd allergisch en kreeg een akelige uitslag aan mijn verstandsklier die hachelijke vormen aannam. Had zelfs explosief kunnen worden als ik mij niet had aangewend ruwe gesprekken door een ijzige stilte te onderbreken. Het bleek heilzaam de zaken in de Oostindische doofpot te stoppen, omdat mondelinge afspraken het papier niet waard zijn waarop zij geschreven zijn. Had daardoor mijn hoofd er vaak niet bij. zodat ik niet in de gaten had, wanneer ik neergeslagen was. Komt, omdat mijn eigenlijke werk voor tachtig procent uit gevoel bestaat en voor veertig procent uit verstand. Gesprekken met zakelijk leider Voster zijn echter leerzaam, en zelfs opbeurend. Conclusie was dan ook, dat men niet alleen een gedeelte moet opgeven, maar zo nodig alles, om te sparen wat er overblijft. Wat er overblijft zijn de noodzakelijke psi-factoren die in het zakendoen onbekend zijn. Kan die begrijpen omdat zij in andere wereld horen. Heel iets anders dan vroeger. Toen was motto: de winst zal eerlijk verdeeld worden en de rest gaat naar de ondernemer. Albert doorziet dat soort ragfijn spel en zal er wel komen.
Bracht ons 's avonds naar Breda, waar ik de Stripschapsprijs waarmee men mij vereerd heeft, in ontvangst zal nemen. Zat daar wat mee in. Meende aanvankelijk, dat jury een onwaardige had aangewezen, die door omgang met slechte vrienden, als de uitgever G.L. te A., tot literatuur vervallen was. Viel echter erg mee. Allemaal erg aardige mensen, die mij kennelijk vergeven hadden. Ben daar blij om, want geloof oprecht, dat strips literair zijn als zij zich van een tekst met enige betekenis bedienen. Word daarin gesteund door Al Gap, Walt Kelly, Schulz en Maurice Sendak. Helaas slechts Amerikanen en geen Hollanders, maar ben te oud om mijn nederig standpunt nog te veranderen. Waren om 11.30 terug in Amsterdam. Gelukkig geen mist meer, alleen maar heiig en broeierig.


Marten Toonder (1912-2005) was een Nederlandse striptekenaar. In 1982 hield hij gedurende enige dagen voor NRC Handelsblad een 'Hollands Dagboek' bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten