woensdag 6 februari 2013

A.F.Th. van der Heijden -- 6 februari 1978

Maandag 6 februari 1978 (mijn moeders eenenvijftigste verjaardag). Najaar '77 opnieuw reis naar Italië, in onverwacht gezelschap van mijn broer. Na diens vertrek uit Florence, waar we wat rondgeboemeld hadden, vertrok ik begin december naar Sicilië. Schitterend weer daar, in die decembermaand. Euforische overtocht naar Messina. [...] Catania, waar ik de verkeerde typemachine kocht. Syracuse. Palermo, waar ik ziek werd. Agrigento, waar ik pas echt tot werken kwam. Precieus proza voor Knapensluimer. De eerste twee hoofdstukken.
Ondertussen had ik in Palermo ook de draad voor 'Tirlantino' weer opgepakt. Tk werkte dus aan drie boeken: de romans Scharen en Knapensluimer en de (toen nog niet zo geheten) novellenbundel Een gondel in de Herengracht.
Tegen Kerstmis reisde ik naar Napels, waar ik een afspraak had met Roeland Kriense-Lokker. Ik trof hem kort voor oudjaar. Ik was te zeer met het werk bezig om veel aandacht aan hem te besteden. Na nieuwjaar namen we de boot naar Ischia, en namen onze intrek in een eenvoudig hotel vlak bij de haven. Terwijl Roeland overdag wandelingen maakte, schreef ik, voor een tochtend raam, verder aan mijn verhaal, mijn hoofdstukken, en aan de ruwe aantekeningen voor Scharen.
R. spoedig naar Nederland terug. Het afscheid viel in het water, omdat ik met formuleringen in mijn hoofd liep.
Ik bleef op Ischia tot mijn treinticket dreigde te verlopen (einde januari). Ergens in de tweede helft van januari '78 verzond ik vanaf Ischia twee postpakketen naar Nederland, allebei met dezelfde inhoud: 'Bruno Tirlantino of De bruiloft van prinses Ann' plus de eerste twee hoofdstukken van 'E' of Knapensluimer, dat alles vergezeld van mystificerende brieven. De teksten droegen als pseudoniem 'Patrizio Canaponi'.
Toen de stukken de deur uit waren, had ik de resterende tijd alleen nog oog voor (de stijl van) Scharen. Uitlaatklep na het precieuze werk dat ik had opgestuurd naar respectievelijk De Revisor en De Gids.


A.F.Th. van der Heijden (1951) is een Nederlandse schrijver. In Engelenplaque. Notities van alledag publiceerde hij dagboekfragmenten uit de periode 1966-2003.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten