dinsdag 27 oktober 2020

J. Slauerhoff • 28 oktober 1934

• In zijn brieven aan zijn studiegenoot Hans Feriz, met wie hij tot zijn dood bevriend zou blijven, wijdde schrijver-arts Slauerhoff (1898-1936) onder meer uit over de rol die de literatuur in zijn leven speelt – en soms ook gewoon over gezondheidsproblemen. Uit: Brieven aan Hans Feriz.

Eind oktober 1934 
Dank voor je brief. Ik schrijf nu over een ding. Geef mij s.v.p. raad. Ik heb sinds een zes weken een urethritis, nòn gonorhoica – zelfs zeer weinig andere bacteriën – Hoe 't komt is niet duidelijk – Mogelijkheden (ik heb geen contact gehad behalve met Dja [Darja Collin, Slauerhoffs echtgenote] die Augustus hier was, wat ook een mogelijkheid is maar geen groote) 1e opleving v./h. oude proces v. vijf jaar geleden 2e infectie van buitenaf door nonchalance in oostersche omgeving. Ik behandel sinds een maand zelf met arshcol en injecties nitras etc (zeer zwak geen irritatie!) maar 't schiet niet op. Hier is een arts die ik wel mag, met groote electrische installatie – Poolsche Jood – Zou het te wagen zijn door hem te laten behandelen? Ik ben er huiverig voor. Nil nocere lijkt mij zeer aangewezen. De electrotherapie kan prachtig zijn, maar dan moet je zeker zijn dat het in bekwame handen is – En over hem wordt verschillend geoordeeld. Hij is al 6 jaar in Fez en Marokko – Wil je s.v.p. je mening p.o. schrijven naar Madrid? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten