zondag 18 oktober 2020

Hanny Michaelis • 18 oktober 1942

Hanny Michaelis (1922-2007) was een Joodse Nederlandse schrijfster. Haar oorlogsdagboek is onlangs in twee delen verschenen bij Van Oorschot (bezorgd door Nop Maas).

Zondag 18 october '42
+ 11 uur 's morgens
Zoëven op eigen initiatief de vaat van gisteravond en vanmorgen afgewassen en bij die gelegenheid een soort kleine schoonmaak in de keuken gehouden. Alles was er onbeschrijfelijk smerig, ik was bijna vies van de vatenkwast en alles wat erbij hoorde. Nu heb ik een voldaan gevoel, dat is ook iets waard. Ik wil ook hier een goede indruk achterlaten, misschien slaag ik daarin. Het is regenachtig, grijs najaarsweer en buiten hoor je niets dan het ruisen van de herfstig bruingele bomen en de donkergroene populieren die heen en weer zwenken tegen een lichtloze hemel. Op het ogenblik zit ik op mijn bed en denk eraan, hoe heerlijk het moet zijn om nu buiten te lopen in de bolle octoberwind, alleen en vrij onder de waaiende hemel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten