zondag 30 augustus 2020

Laurie Langenbach • 31 augustus 1977

Laurie Langenbach (1947-1984) was een Nederlandse schrijfster. Uit: Brieven, dagboeken en een geheime liefde

woensdag 31 augustus 1977
Aai! Zo hoort het niet. Maar ja, het heeft zoiets gewilds, soms, 'in je dagboek schrijven'. Ik vind ook dat ik mij hier al eens aanstel. Dat soort 'ware' ik vertrouw ik misschien liever niet aan het papier toe. Ik ben vaak meisjesachtig melodramatisch. Ik weet het en het kost me genoeg moeite deze eigenschap uit mijn werk te houden. Ik moet mijzelf voortdurend in de gaten houden, want ik heb sterk de neiging tot vorm en inhoudsloze doordraverij. De laatste dagen gaat het goed met De hitte, al is het wel op een vreemde manier dat ik mij ermee bezighoud. Heel nonchalant, zo uit de losse hand schrijf ik de dingen op. Ik ben losgebroken van het 'oordelende-ik', voor even. Voor het eerst houd ik me bezig met waar het me om gaat, ik houd de aard van mijn wanhoop niet langer verborgen. Hoe ik daar over een paar dagen tegenover sta, valt nog te bezien.

[Heere] Heeresma, Peter [Loeb} en ik hebben het contract ondertekend [voor Hier mijn hand en daar je wang]. Dat geeft vaste grond onder de voeten. Geen van drieën kunnen wij eronderuit dat het boekje er moet komen.

De laatste dagen houd ik mij fanatisch bezig met het uiterlijk, waarom weet ik niet precies. Ik moet en zal mooi zijn. Daartoe eet ik uitsluitend reformvoedsel. Slik biergisttabletten en smeer mijzelf meerdere malen per dag met allerlei heilzame crèmes in. Ik kijk veel te vaak in de spiegel en frutsel steeds aan het kapsel en de make-up. God mag weten wat mij bezielt, misschien wel een zekere sympathie voor een bepaalde heer die heeft gezegd dat hij een dezer dagen langs zal komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten