zondag 9 augustus 2020

Belle van Zuylen • 9 augustus 1764

• Brief van Belle van Zuylen (1740-1805) aan Constant d'Hermenches. Er is sprake geweest van een huwelijk met de genoemde Schotse advocaat James Boswell, maar beide partijen zagen in dat een verbintenis geen goed idee was, hoezeer ze ook op elkaar gesteld waren. Uit: Boswell en Holland (brieven en dagboekfragmenten, vertaling Jan Pieter van der Sterre).

[Zuylen,] 9-10 augustus 1764
Gistermorgen ... ben ik met [mijn moeder] en vader naar Utrecht gegaan, hoewel ik er niets te doen had. Het was louter om met ze alleen te zijn. In de koets praatten ze eerst alleen over koetjes en kalfjes, maar daarna over Boswell, die een brief vol lovende woorden over mij heeft geschreven waarvan hij niet wil dat er iets aan me wordt doorverteld. Ik somde ze al zijn redenen op om niet met me te trouwen, werd daar vrolijk van en vertelde ze (ware) verhalen. Ik zei dat Boswell hooguit zou proberen me mettertijd te koppelen aan zijn beste vriend in Schotland, en dan nog alleen als ik een heel stuk redelijker, verstandiger en gereserveerder werd. De stemming was opperbest. In Utrecht schreef ik, zodra ik alleen was, direct een briefje aan mijn vader om het gesprek op gang te brengen en hem te bezweren niet geheimzinnig te doen over iets wat mij aangaat enz. ...
Boswell zal nooit met me trouwen. Als hij het wel deed, zou hij er duizend keer spijt van krijgen, want hij is ervan overtuigd dat ik niet bij hem pas, terwijl ik niet weet of ik in Schotland zou willen wonen. Het idee van zijn vriend is dwaasheid, dus die waslijst van verbeteringen, daar ga ik niet aan beginnen, voor iemand die ik nog nooit heb gezien. Maar leven met een aardige, spirituele man, die me waardeert zoals ik ben, die de wereld kent, die geen jaloezie voelt als er geen reden voor is en die van muziek houdt, en van mij......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten