zondag 26 mei 2024

Max de Jong • 26 mei 1951

Max de Jong (1917-1951) was een Nederlandse dichter en vertaler. Zijn dagboeken zijn een paar jaar terug gepubliceerd. Hierin gaat het vaak over zijn moeilijkheden met vrouwen, en over geluidoverlast door de buren.

Donderdag 24 mei
En met ware heldenmoed nog weer aan Couperus begonnen.
Die hoofdpijn is alarmerend.
Pas tegen de middag naar bed gegaan. Door de Bk. heengeslapen.
Adolphe naar Guido gebracht. Boze brief en boze woorden over kleine lettertjes Couperus. Ook verder zitten critiseren: zetfouten Ploeg, met de muts er naar gooien in de Ploeg, fonds hardstikke verouderd.
Torpedo [fiets] heeft het begeven. Gaat ook weer duur worden.

Vrijdag 25 mei
Vandaag niets kunnen doen van de hoofdpijn.
Die torpedo was goddank een kleinigheid.
Bk. [Biekorf, etablissement waar De Jong vaak was] Joost is terug! Zat direct naar Kitty te kijken. Ik roddelde even over hem, resultaat averechts, ze ging prompt naast hem zitten. Toch wist ik haar vertrek te vertragen. Ze kan geen verblijfsvergunning voor Fra. krijgen. Haar gevraagd voor de schouwburg, morgenmiddag.
Ondanks mijn hoofdpijn naar Käte geweest. Naar de radio geluisterd. Met die jongen (Sam) is het wel vast. Mij best. Rudi Bierman kent ze ook.
Daarna nog bij Kirchner zitten schaken.

Zaterdag 26 mei
Ik had naar de dokter gemoeten, maar voorrang gegeven aan de afspraak met Kitty. Eindexamen toneelschool was evenwel volgende week. Met haar bij Reinders gezeten. Ze heeft een Kringverleden. Daarna in Kriterion geschuild. Ze wou het roddelen niet meer aanhoren. En samen Chinees gegeten. Ze wou het intrigeren niet meer aanhoren. Conversatie dus een sof. En van aanraken of met me meegaan helemaal geen sprake. Ze wou me integendeel kwijt.
Maar van Joost moest ze niets hebben en van Loek Porcelein helemaal niets. Loek P. en Siem van Kreveld zaten bij de Chinezen om de hoek van de deur – zouden ze wat opgevangen hebben?
P.S. Die torpedo was natuurlijk nog net zo keduk als voor de reparatie. En die oude mevrouw van de fietsestalling wou Kitty daar niet naar de wc laten gaan – dat weet ik ook al weer.


[notitie]
Zaterdag 26 mei
Laatste notitieblaadje.
De familie van Max de Jong bezit een briefkaart aan Jan Hemelrijk, van 4 juni, met de tekst: ‘Beste Jan, Max de Jong is tamelijk erg ziek en vraagt of hetzij Jan hetzij Aleid even langs wil komen’. Op 10 juni overleed Max de Jong in het Binnengasthuis Ziekenhuis [aan de gevolgen van een tuberculeuze hersenvliesontsteking].

Geen opmerkingen:

Een reactie posten