maandag 27 juli 2020

Laurie Langenbach • 28 juli 1977

Laurie Langenbach (1947-1984) was een Nederlandse schrijfster. Uit: Brieven, dagboeken en een geheime liefde

28 juli 1977
[...]

avond
Geleidelijk aan heeft er een weidse vorm van tevredenheid bezit van mij genomen, een steeds uitdagend welbehagen, dat bijna gelukzalig is. Een opgewonden tevredenheid. Dat klinkt vreemd, maar zo is het. De tevredenheid is zo alomvattend, het lijkt of de kamer ervan zoemt, alsof het tastbaar is, alsof het werkelijk van mij uitstraalt. Het staat in verband met het licht in de kamer, een subtiele melange van het allerlaatste daglicht en kunstlicht. Dat kunstlicht is eerder geel dan wit, en het is om mij heen zo bedeesd, zo 'mellow' (soms zijn er woorden die niet in de Nederlandse taal bestaan. Die hele fijngevoelige woorden als 'mellow'. Mellow associeer ik met cognac: een volle ingetogen gloed.)
Deze kamer is grotendeels wit, afgewisseld met houten kleuren als cognackleurig bruin, en de kleur van blank hout dat gelakt is. Die kleur is moeilijk met een woord of een vergelijking te treffen. Het is een soort geel, denk ik, maar er zit ook wit doorheen en nauwelijks merkbaar bruin. De glans geeft een suggestie van goud.

2 opmerkingen:

  1. https://skepsis.nl/kushi/
    Roel van Duijn over macrobiotiek:schokkend!

    BeantwoordenVerwijderen