zondag 19 januari 2020

Peter Handke • 19 januari 1976

• De Oostenrijkse schrijver Peter Handke (1942) publiceerde in 1977 een journaal onder de titel Das Gewicht der Welt - door Hans Hom in het Nederlands vertaald als De last van de wereld. De observaties vormen een bespiegelend dagboek van zijn leven als schrijver en filmregisseur in Parijs, waar hij van 1971 tot 1978 woonde.


Januari 1976

De bleke, opgeverfde vrouw met hoed in het café: als ze eindelijk wordt aangesproken, heeft ze, met te worden aangesproken, het enige geruststellende punt bereikt in de loop van de lange dag

De man praat over de rechten die hij heeft. De vrouw. ‘Laat de staat er toch buiten’

’Als ik met iemand samen ben geweest, voel ik me er naderhand vaak trots op dat ik niets van mezelf heb verraden’

De vrouw zit met haar ogen dicht. Het kind: ‘Denk je na?’ – ‘Nee, ik zie beelden die vanzelf voor je geest verschijnen als je uitademt.’ Het kind probeert

Ze zitten ’s middags starend in de cafés, alsof ze al tv kijken

Haar gezicht in de spiegel, het gebruikend om te fantaseren

De patrouillerende politieagenten: Waarom slaan die me eigenlijk niet meteen neer? Waarom wachten ze nog op een aanleiding?

‘Waar denk je aan op dit moment?’ – ‘Dat ik nu niet dood zou willen gaan.’

‘Woman, I’m your friend.’ (Jeremiah Johnson)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten