vrijdag 3 januari 2020

Claude Debussy • 4 januari 1916

• De Franse componist Claude Debussy (1862-1918) schreef onderstaande woorden aan (muziek)journalist Robert Godet. Stravinsky was erg ‘hot’ op dat moment: zijn muziekstuk Le sacré du printemps was drie jaar voor bovenvermelde ontmoeting als een bom in de muziekwereld ingeslagen. Uit: Hartstochtelijk houd ik van muziek (vertaald door Lucas Bunge)/

4 januari 1916
Ik heb Stravinsky kort geleden gesproken... Hij heeft het over ‘mijn Oiseau de feu’, ‘mijn Sacre’, zoals een kind zegt ‘mijn tol’, ‘mijn hoepel’. Hij is precies een verwend kind dat af en toe zijn vingers in de neus van de muziek steekt. En hij is ook een jonge wilde die lawaaidassen draagt en vrouwen een handkus geeft terwijl hij op hun tenen staat. Als hij oud is, zal hij onuitstaanbaar zijn, dat wil zeggen dat geen enkele muziek hem zal kunnen bekoren. Maar voorlopig is hij geweldig! Hij cultiveert zijn vriendschap met mij omdat ik hem geholpen heb een treetje hoger te komen op de ladder van waaraf hij granaten gooit, die niet allemaal ontploffen. Maar nogmaals, hij is geweldig. Dat hebt u goed gezien en u hebt, sterker nog, zijn ontoegankelijke werkwijze doorgrond. Mag ik u een zeer gelukkig nieuwjaar wensen, ook namens madame Debussy en mejuffrouw Chouchou?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten