woensdag 1 januari 2020

Daniil Charms • 2 januari 1935

Daniil Charms (1905-1942) staat tegenwoordig bekend als Ruslands grootste absurdistische schrijver en dichter, maar de weg naar deze roem was moeilijk.

[januari 1935]
Ik weet niet hoe ik m'n geld moet verdienen. De omgang met m'n vrienden wordt al moeilijk voor me, want ik ben te arm.

Vanaf 1 januari 1935 is het volgende in mijn leven van kracht geworden:
1 Dagelijks niet minder dan 10 dichtregels en één vaudeville schrijven.
2 Beslist niet later dan twaalf uur 's middags opstaan. Beslist niet later dan 2 uur 's nachts naar bed gaan (licht uitdoen).
3 Kranten lezen.
4 Iedere dag aantekening maken van de hoeveelheid verlummelde uren.

Zie, geleidelijk aan zak ik meer in de beerput weg.
Er rijst minachting jegens mij.
Daar is hij dan, de ondergang.
Ik weet niet hoe ik me op moet richten.

Lieve hemel, wat vreselijk om overal om je heen onverschilligheid te zien.

Mijn arme, arme vrouw!

Mijn hemel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten