woensdag 13 juni 2012

Hans Christian Andersen -- 14 juni 1847

14 juni
Tot tegen negenen geslapen, toen met een bediende naar professor Vrolijk gegaan. Hij ontving me heel hartelijk, zei dat ik volgens de Nederlandse kranten al een heel jaar werd verwacht, gaf me een aanbevelingsbrief mee voor de dichter Van Lennep, ik ging er met de bediende heen en voelde me wat mat. Van Lennep, een knappe, vriendelijke man, ontving me bijzonder hartelijk, hij had zojuist de Engelse vertaling van een van zijn romans gekregen, hij nodigde me uit de maaltijd in huiselijke kring te gebruiken. We kregen alleen eenvoudige schotels, een soort meelballen, verder groene erwten, aard¬beien etc. Zeer levendige conversatie, de oudste dochter bekoorde me zeer, zij wilde weten of de dames in Kopenhagen mooi waren, ik zei: 'Ja, want ze lijken op de Nederlandse'.
Leiden, 16 juni
Om half zes met de omnibus naar het station gegaan, hier hing een plakkaat van De Tijd met mijn naam en foto erop, de mensen keken naar me, zouden ze me herkennen; wat een wonderlijk gevoel! Voor het eerst in een goed humeur terwijl ik met de trein reisde, ik had wel kunnen zingen; het duurde nog geen half uur of we waren in Den Haag, in hotel Oude Doelen. Ik heb een kamer met uitzicht op een groot plein met bomen. Ik voel me zeer tevreden in dit hotel en toch, geen brieven! Als er maar niemand overleden is (O, God, nee, ik moet er niet aan denken). Tussen de bomen dampt de aarde, ik denk aan het elzenmoeras, aan de elfjes, is al dit bekoorlijks niet meer dan een elfjesbetovering. Is het tovenarij!
Den Haag, 17 juni
Verhulst ontmoet, met hem mee naar huis gegaan, hij woont in een gezellig huis aan de rand van de stad, met uitzicht over de velden en de weilanden. Meegereden naar Van der Vliet, die in hoge mate verrast was me te zien, hij heeft twee weken geleden naar Kopenhagen geschreven om me te vragen of ik bij hem kwam logeren. De literatoren hier willen een feestje voor me arrange¬ren; hij schonk me de vertalingen van mijn werken. Nederland is de idylle van Europa! Niet Zwitserland.


Hans Christian Andersen (1805-1875) was een Deense dichter en schrijver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten