dinsdag 23 mei 2023

Peter Handke • 24 mei 1976

• De Oostenrijkse schrijver Peter Handke (1942) publiceerde in 1977 een journaal onder de titel Das Gewicht der Welt - door Hans Hom in het Nederlands vertaald als De last van de wereld. De observaties vormen een bespiegelend dagboek van zijn leven als schrijver en filmregisseur in Parijs, waar hij van 1971 tot 1978 woonde.

24 mei

Onoplettend van louter praktisch moeten zijn; fantasieloos van onoplettendheid

Hij kende haar, keek haar in de ogen, was echter niet in staat haar te laten merken dat hij haar zag

Alsof je op het moment dat je het warenhuis binnenstapt in het neonlicht vanzelf een idioot gezicht aanneemt

De vrouw liep zo elegant met haar kind in de menigte alsof ze haar hond uitliet; en toen ontdekte ik dat het inderdaad een hond was

Ik vroeg aan A. of ze als ze huilde er tenminste niet zo'n afstotelijk gezicht bij wilde trekken (wat ze natuurlijk niet kon)

's Avonds het gevoel de hele dag niets gepresteerd te hebben eer ik niet over iemand anders heb nagedacht. (En nu denk ik ook na!)

De man, keurig gekapt, die bij het zien van mijn verwaaide kop onwillekeurig over zijn hoofd streek

In het besef bereid tc zijn, om aan te vallen, om onmiddellijk terug te slaan, voelde ik me 'mannelijk', volwassen

Ze zuchtte toen ik bij haar de plaats aanraakte waar ze zich zelf liefhad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten