zondag 14 mei 2023

Henry Stimson • 14 mei 1945

Henry Stimson (1887-1950) was een Amerikaanse politicus en minister van Oorlog in 1911-1913 en in 1940-1945. In de tijd dat iedereen enkel oog had voor de oorlogsdoeleinden van atoomenergie, voorzag hij dat deze een grote invloed op de wereld zou krijgen. Fragmenten uit zijn dagboeken over de jaren 1944 en 1945 staan hier online.

05/14/45 Diary Entry:
"...at twelve o'clock Anthony Eden, the British Foreign Minister, came in. I had about forty-five minutes with him on general matters but especially S-1 {Stimson's code word for the Manhattan Project/atomic bomb project, which he often used in his diary, was S-1]. He brought me messages of congratulation from the Prime Minister [Winston Churchill] and said that he would be very glad to convey to him anything that I wanted to tell him about S-1 in which he was deeply interested. I then outlined to him the progress which we have made and the timetable as it stood now, and told him my own feeling as to its bearing upon our present problems of an international character. After that we had lunch with Marshall and McCloy coming in to share it with us. There we had a talk in general about matters in Europe and particularly Germany and the complications which are being made by Russia's difficulties."

"I talked over with Marshall the list of questions which the State Department had fired at me and which I enumerated in my yesterday's diary and we both decided that they were rather impractical to discuss now with anyone. I had a talk with McCloy about them. I told him to look them over and see what he thought of them; if he thought there was anything serious to answer. I told him that my own opinion was that the time now and the method now to deal with Russia was to keep our mouths shut and let our actions speak for words. The Russians will understand them better than anything else. It is a case where we have got to regain the lead and perhaps do it in a pretty rough and realistic way. They have rather taken it away from us because we have talked too much and have been too lavish with our beneficences to them. I told him this was a place where we really held all the cards. I called it a royal straight flush and we mustn't be a fool about the way we play it. They can't get along without our help and industries and we have coming into action a weapon which will be unique [the atomic bomb]. Now the thing is not to get into unnecessary quarrels by talking too much and not to indicate any weakness by talking too much; let our actions speak for themselves."


Vertaling door ChatGPT:

"...om twaalf uur kwam Anthony Eden, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, binnen. Ik had ongeveer vijfenveertig minuten met hem over algemene zaken, maar vooral over S-1 [Stimsons codewoord voor het Manhattan Project/atoombomproject, dat hij vaak gebruikte in zijn dagboek]. Hij bracht felicitatieberichten van de premier [Winston Churchill] en zei dat hij graag alles wat ik over S-1 wilde vertellen aan hem wilde overbrengen, waarin hij zeer geïnteresseerd was. Ik heb hem toen een overzicht gegeven van de vooruitgang die we hebben geboekt en het tijdschema zoals het er nu voor staat, en vertelde hem mijn eigen gevoel over de gevolgen daarvan voor onze huidige problemen van internationale aard. Daarna hebben we geluncht, waarbij Marshall en McCloy erbij kwamen. Daar hebben we in het algemeen gesproken over zaken in Europa, en met name over Duitsland en de complicaties die worden veroorzaakt door de problemen van Rusland." "Ik heb met Marshall besproken welke vragen het State Department me had gesteld en die ik in mijn dagboek van gisteren heb opgesomd, en we hebben allebei besloten dat het nogal onpraktisch is om ze nu met iemand te bespreken. Ik heb er met McCloy over gesproken. Ik heb hem gevraagd om ze door te nemen en te kijken wat hij ervan vond; als hij vond dat er iets serieus was om op te antwoorden. Ik vertelde hem dat ik zelf van mening was dat de tijd en de methode om nu met Rusland om te gaan was om onze mond te houden en onze daden voor zichzelf te laten spreken. De Russen zullen ze beter begrijpen dan wat dan ook. Het is een geval waarin we de leiding moeten herwinnen en dat misschien op een vrij ruwe en realistische manier moeten doen. Ze hebben het ons min of meer afgenomen omdat we te veel hebben gepraat en te royaal zijn geweest met onze weldaden jegens hen. Ik vertelde hem dat dit een situatie was waarin wij werkelijk alle troeven in handen hadden. Ik noemde het een koninklijke straat en we moeten geen dwaasheid begaan met de manier waarop we het spelen. Ze kunnen niet zonder onze hulp en industrieën en wij gaan een uniek wapen inzetten [de atoombom]. Nu is het de kunst om geen onnodige ruzies te krijgen door te veel te praten en geen zwakte aan te geven door te veel te praten; laat onze daden voor zichzelf spreken."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten