donderdag 13 januari 2022

Hendrik Brouwer • 14 januari 1808

• Hendrik Brouwer (1769-1817) was een Middelburgse wijnkoper. Hij hield een dagboek bij, waaruit enkele fragmenten zijn gepubliceerd in Journaal van een wijnkoper.

Januarij 14. Zijnde Donderdag. Wierden wij in de nanacht opgebeld voor die geduchte watervloed, welke mij nevens anderen alhier zoo onverwagt kwam te overvallen dat ik te vooren geene middelen van voorzorg in het werk had doen stellen. Het water klom tot op den dorpel van mijne voordeur om zoo in huis te vloeijen. De schutplank voor de Molstraat is besweken, waarop het water met geweld in deselve stroomde en de halve diepte van mijne kelder vervulde. In de twee wijnkelders op de Rouaansche Kaaij heeft het water gestaan tot op halv weegen de bodems van mijne oxhoofden, gelijk dezelve op de ribben waren leggende. In mijn wijnpakhuis in de Kuiperspoort heeft er omtrent anderhalv voet water gestaan. Dan buiten het bederven van de turv onder mijn huis gelegen heb ik, Gode gedankt geen schade gehad. Op de aantekening gesteld nevens den ingang van de Stadsschuur op de Nieuwe Haven zoude deze vloed nog 8 1/4 Rijnlandsche Duimen hoger geklommen zijn dan de hoogste genotteerde vloed op den 22 Januarij 1802. God beware ons Nederland bij volgende winters voor zulke vernielende rampen, welke op heviger stormen uit den N.W. hetzelve grootendeels tot zoute plassen zoude kunnen stellen.

4 opmerkingen: