dinsdag 13 juli 2021

Edmond de Goncourt • 14 juli 1883

Edmond de Goncourt (1822-1896), Franse schrijver, criticus en uitgever, hield samen met zijn broer Jules (1830-1870) (en na diens dood alleen) een beroemd geworden dagboek bij.

Zaterdag 14 juli
Vannacht droomde ik dat ik in rok op een feest was. Tijdens het feest zag ik een vrouw binnenkomen die ik herkende als een actrice van een boulevardtheater, zonder dat me evenwel haar naam te binnen schoot. Ze droeg een sjerp en ik merkte pas dat zij geheel naakt was, toen zij op een tafel sprong, waaraan twee of drie meisjes thee zaten te drinken.Vervolgens begon zij te dansen en al dansend spreidde zij haar benen, waardoor haar geslacht zichtbaar werd dat was voorzien van het meest angstaanjagende gebit dat je je maar kunt voorstellen. Het ging open en dicht, net als bij de ratelslangen die ze in de passages tentoonstellen. Ik werd door het schouwspel in het geheel niet seksueel geprikkeld, maar het vervulde me wel met een hevige jaloezie. Ik voelde een zeer sterke neiging om me die tanden toe te eigenen, ik met mijn gebit dat al wat slechter begint te worden.Waar voor de duivel kan die rare droom vandaan komen? Het heeft niets te maken met de val van de Bastille!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten