zaterdag 3 juli 2021

Anneke Hilhorst • 3 juli 1979

Anneke Hilhorst (1948) is fotograaf. In 1979 kregen zij en haar echtgenoot Ed van der Elsken een kind.

Dinsdag 3 juli
De zwaluwen zijn vandaag uitgevlogen en zitten op de leuning van het balkon. Ik zie ze vanuit ons bed. Ze worden steeds gevoerd. Gisteren de eerste aardbei geoogst.
Mijn buik is gezakt. Is dat een teken dat de bevalling dichtbij is? Ik voel me vandaag verschrikkelijk slap en ongelukkig. Ik ben bang voor de haan. Ed is druk met zijn eigen werk. Hij is lief en meelevend, maar toch voel ik me alleen, verlaten en zwak. Misschien ben ik wat overgevoelig door die hormonale veranderingen, zoals wanneer je ongesteld wordt.
Hoe kan ik deze dag wat vrolijker eindigen? Het wordt weer volle maan. Misschien heeft dat een goede invloed op de komst van de baby.

Woensdag 4 juli
Ik voel me een stuk beter. Gisteren, was ik even bij een jonge moeder met een kindje van drie dagen. Het was ontroerend zo'n klein baby'tje te zien. Hij was heel mooi en wat verfrommeld, eigenlijk nog een beetje van een andere wereld; een onbereikbare, onaantastbare, in zichzelf gekeerde groei-eenheid.

1 opmerking: