zondag 28 juli 2019

Madame de Sévigné • 29 juli 1676

• Marie de Rabutin-Chantal, Marquise de Sévigné (1626-1696), beter bekend als Madame de Sévigné, behoorde tot de hoge Franse adel en werd als schrijfster bekend door haar brieven, die tot de klassieken in de Franse literatuur worden gerekend. Het fragment is afkomstig uit een brief aan Madame de Grignan. Uit: Brieven (vertaald door Ben Rekers).

Parijs, woensdag 29 juli 1676
Madame de Montespan [de maitresse van koning Lodewijk XIV] sprak me over (het kuuroord) Bourbon en vroeg me te vertellen hoe het mij vergaan was in Vichy. Ze zei me dat Bourbon, in plaats van haar ene knie te genezen, haar pijn aan beide knieën bezorgd had. Ik vond dat ze een heel rechte rug had. Heus, haar schoonheid is verrassend en haar taille is twee maal smaller geworden dan vroeger; daarbij hebben haar teint, haar ogen en haar lippen ook zeker niet ingeboet. Ze was helemaal in Franse geborduurde stof gekleed; in haar kapsel zaten zeer veel krullen en langs beide wangen had ze lokken; op haar hoofd droeg ze zwarte linten en ze had die grote parels van Madame de L’Hospital aan waaraan nog enige diamanten en hangers van grote schoonheid waren toegevoegd en voorts nog twee of drie gouden haarspelden. Kortom ze is een triomfantelijke schoonheid, die aan alle ambassadeurs getoond kan worden. Ze is te weten gekomen dat men zich erover beklaagde dat ze alle Fransen verhinderde om de koning nog te zien, maar ze heeft hem ons nu teruggeschonken zoals je merkt en je kunt je de vreugde van een ieder wel voorstellen nu het hof door haar toedoen weer zo aantrekkelijk is geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten