zondag 13 november 2022

Wim Kan • 14 november 1943

Wim Kan (1911-1983) zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in een interneringskamp in Birma [nu Myanmar]. Hij hield toen een dagboek bij, dat later gepubliceerd is als Burma dagboek 1942-1945.

Maandag 8 november 9.50
Alleen met v. Drechts horloge op boomstam in het bus. Dag lieve, lieve Ol. Ik keek alle foto's nog eens even na. Wat hou ik toch veel van je. Zouden we elkaar nou nooit meer terugzien? Ik zie er niets meer in. Volgens krant 2de offensief tegen Burma ook vastgelopen. Ik had zo vast gehoopt op einde van dit jaar einde oorlog en 't ziet er zo helemaal niet naar uit. Alle mensen beginnen oud en vervallen te worden. Ik ook. Voeding beslist onvoldoende. Kijk maar naar de ontzettende zweren van de meeste mensen. Ook mijn linkerbeen zit weer helemaal vol. Doe er maar niets aan. Word erg mager. Droogde 2 Burma bloempjes ter ere van Ol. Ze liggen verderop in het schrift. Geen bericht van Cor of Nico. Men zegt beneden kamp 100 geen p.o.w. [prisoner of war] meer.

Woensdag 10 november 12.15
In 't bos met Henk v. Drecht onder getuige van Hans van Heusden gewed om een diner in 1ste klas hotel of 25 gulden. Ik zeg oorlog niet eerder afgelopen dan 1 oktober 1944. Hij zegt eerder. Haha.

Vrijdag 12 november, 10 uur
In 't hos. Grote repetitie met Hans. Morgen (als God wil) Cabaret. Repeteer iedere dag hard en veel. Hans had het in de buik een paar dagen. Speelde gisteren voor luit. Osoda (take care of yourself). Eten zeer slecht. Morgen is ook 't vlees op. Er wordt vrijwel niets gefourageerd. Oebi, laboe. Jap alles in overvloed. Zie erg tegen 5, 25 en 31 december op. En dan 1 jan. en 15. Brrr. Vanavond geïnviteerd voor vertellen over Holland van kap. Trebels. Mooi droog weer, 's middags soms buiig. Nachten alweer koud. Verrek van de kou onder mijn dunne deken!

Zondag 14 november, 10.30
In 't bos op de boom. Gisteravond grote succesvoorstelling Cabaret. Goed programma: 1. Witte muizen; 2. Alles wijst erop; 3. Parodie Mens durf te leven; 4. Solo Hans; 5. Tafelbel; 6. Normaal en abnormaal; 7. Witte muizen slot. Tolk Kakebeeke steeds in de buurt van de beschermers. Zij vervelend en alles 'no good' vindend. Groot succes.
Vrijdagavond geluisterd naar verhaal van kap. Trebels over de 5 oorlogsdagen in Nederland. Erg interessant, maar dacht voortdurend: mijn Holland te lief en te mooi voor zulke ontzettende dingen. Ben geen mens voor deze vreselijke tijd. De 'Vesting Holland' - - - - Holland is geen vesting. Het is een mooi lief groen polderland. Ik kots op alles wat oorlog is. Hier het eten op de rand van hongersnood. Gisteren (na al 3 zeer slechte dagen) het volgende menu genoten: 's morgens 7.30 aangebrande pap zonder zout of iets anders. Om halfeen rijst met 2 lepels bladeren van microscopische stukjes vlees en om 6 uur pap met zout en niks. Er waren nog 4 koeien, waarvan 2 geslacht werden, die beiden naar Japmans verhuisden (voor ± 30 man), 2600 man aten toen maar rijst met niks. Waar moet dat heen? Geruchten over begin volgende week afvoer no duty's. Hans en Henk erg optimistisch en ik pessimistisch. Koets en Kamers op hun hand. Na voorstelling nog prettig nagepraat met luit. Kamers, Baks, Hans en ik. Baks had aapje gegeten!!! Erg lekker, soep van de handjes. Hu! De Leeuw at een schildpad!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten