zondag 21 december 2014

Eugène Delacroix -- 22 december 1823

Eugène Delacroix (1798-1863) was een Franse schilder. Dagboekfragmenten en brieven van zijn hand zijn verzameld in Ik heb het niet over middelmatige mensen (vertaling: Joop van Helmond).

22 of 23 december [1823], dinsdag, rond middernacht. - Ik kom thuis met gevoelens van welwillendheid en overgave aan het lot. Ik heb de avond doorgebracht met Pierret en zijn vrouw in zijn bescheiden huis. We leggen ons neer bij armoede. En als ik me er trouwens over beklaag, raak ik buiten mezelf, buiten mijn gebruikelijke toestand. Voor rijkdom heb je een soort talent nodig dat ik mis, en als je het niet hebt, moet je weer een andere gave bezitten om het ontbrekende te compenseren. Laten we alles in alle rust doen; we moeten onze emoties alleen de vrije loop laten ten overstaan van mooie kunstwerken en nobele daden. Laten we in alle rust en zonder druk werken. Zodra het zweet me begint uit te breken en mijn bloed begint te koken, moet je op je tellen passen. Zwakke schilderkunst is de schilderkunst van een zwakkeling. [...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten