zondag 1 januari 2023

August Willemsen • 31 december 1957

August Willemsen (1936-2007) was een Nederlandse vertaler en schrijver. Dagboeknotities van hem zijn verschenen in Vrienden, vreemden, vrouwen.

Dinsdag 31 december
Ik moest laatst denken, in bed (ik heb er trouwens al vaker over moeten denken), over de erotische betekenis van warmte. Misschien kwam het door de herinnering aan de warmte van Marians hand op mijn dijbeen, onlangs in Hoppe, of de warmte van de vingers van Riek op mijn lippen, op Carolien d'r slaapkamer of de warmte van Freddies arm tegen de mijne tijdens het concert van Seefried, maar alleen al de duisternis van de nacht, het alleenzijn, in de warmte van mijn bed — dat brengt, geloof ik, het erotische in mijn fantasieën, de seksuele opwinding. Ook de aanraking van een vrouw, al is het maar van een arm, een schouder of alleen al haar nabijheid, een vrouw die me aankijkt, een vrouwelijk kledingstuk, zelfs een vrouw op een foto, of getekend - dat alles kan me een gevoel van warmte geven. Soms in de vorm van een soort hittegolf die me doet zweten; soms ook in de vorm van een wee gevoel van geborgenheid. Soms beide tegelijk. Omgekeerd doet warmte, vooral de warmte van mijn bed, me aan die dingen denken, aan aanrakingen, aan strelingen, aan vrouwen die ik heb gezien, langgeleden, kortgeleden, in het echt, op de film: en altijd is een erectie het gevolg.
In de zomer denk ik aan die dingen doordat het warm is; in de winter denk ik aan die dingen omdat het koud is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten