zondag 10 november 2019

Pieter van der Meer de Walcheren • 10 november 1907

Pieter van der Meer de Walcheren (1880-1970) was een Nederlandse dichter-schrijver. Zijn veelgelezen dagboeken zijn in verschillende delen uitgegeven.

10 November
Martha B. was hedenavond enige uren bij ons. Zij heeft met haar vriend gebroken, de toestand werd onhoudbaar. Zij schijnt vernietigd door het droevig gebeurde. Waar vindt zij den moed om verder te leven? - Op haar verzoek speelden wij uit ‘Tristan und Isolde’, die heerlijke uitzinnige muziek, waar de hartstocht hoogtij viert, waar de liefde haar opperste verzadiging zoekt in den dood. Die muziek heeft een weergaloze macht over mij, zij doet mij pijn, zij verscheurt mij, zij verhevigt tot in het ondraaglijke toe mijn heimwee naar ik weet niet welke werelden; zij overweldigt mij ganselijk, maar is mij niet weldadig. - Later op den avond vertelde Martha ons, hoe zij haar vriend had leren kennen. Welken zin hebben de ontmoetingen der mensen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten