dinsdag 19 november 2019

Frits Bolkestein • 20 november 2001

• Politicus Frits Bolkestein (1933) was eurocommissaris van 1999-2004, en hield in die periode een dagboek bij dat is gepubliceerd als Grensverkenningen.

Dinsdag 20 november
Om 08.00 uur stond de geluidswagen van de bbc voor de deur voor het Today-programma. Onvoorzichtigerwijze heb ik toen de spot gedreven met Gordon Brown door te zinspelen op zijn ruzie met Tony Blair. Ik had dat niet moeten doen: te makkelijk; contraproductief en onverstandige inmenging in de binnenlandse politiek van een lidstaat. Claire, Jonathan en Geoff Martin (onze Rep. hier) vonden het mooi - de BBC natuurlijk ook maar dat zegt allemaal niets. Ik heb mij laten verleiden tot een goedkoop succes en dat is niet dienstig. In de rest van de morgen een stel ministers afgewerkt, te beginnen met dezelfde Gordon Brown. Het zojuist uitgekomen scoreboard of the internal market bevatte een paar weinig flatteuze gegevens over het VK en dat maakte de sfeer niet vriendelijker. Heb dan ook niets bereikt. Verder met staatssecretaris Boateng (Ghanees van geboorte) over de douaneperikelen van terugkerende Britse toeristen; dito Treasury-minister Ruth Kelly over assurantiemakelaars; en minister Patricia Hewitt over het gemeenschapsoctrooi. In de trein terug zei ik dat ik niet hoopte dat Dawn Primarolo zich zou ontwikkelen tot Gordon Browns pussy, wat iedereen deed lachen. Ik moet mijn tong beter in bedwang leren houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten