dinsdag 9 augustus 2022

S.P.A. van Heiden Reinestein • 8 augustus 1780

• S.P.A. van Heiden Reinestein (1740-1806) was een Drentse edelman en opperkamerheer van stadhouder Willem V. Zijn in het Frans geschreven memoires verschenen in 2007 in het Nederlands (vertaal door Jan van der Meer) onder de titel Van de prins geen kwaad, De dagboeken van S.P.A. van Heiden Reinestein, kamerheer en drost 1777-1785.

8 augustus
Mijn zoon Charles voelt zich minder goed, de medicijnen werken niet naar wens en zijn ziekte begint ons ongerust te maken.

9 augustus
Tegen half drie krijgt mijn kind een hevige stuip, tegen zeven uur 's avonds overkomt hem een tweede die zeer groot onheil aankondigt. Hij krijgt een aderlating, er worden bloedzuigers gezet, etc. Ondanks deze geneesmiddelen bezwijkt het kind na verloop van een uur, in zijn vierde jaar. We zijn er diep door getroffen en deze ongelukkige gebeurtenis grijpt vooral mijn vrouw aan, aan wie dit kind bijzonder gehecht was.

10 augustus
Het gemis van mijn kind veroorzaakt hevig verdriet bij mijn vrouw.

11 augustus
Geen enkel nieuws van belang. Men neemt aan dat de Koning van Zweden, die in Maastricht was geweest, zich binnenkort naar Den Haag zal begeven. — Mijn kind wordt in de vroege ochtend begraven in de Kerk van Apeldoorn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten